امیرعلی معزی؛ احسان چیت ساز؛ مجید احمدی
دوره 28، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 76-98
چکیده
موج سوم وب (وب 3) از همگرایی فناوریهای دیجیتالی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، کلانداده و بلاکچین پدید آمده که همگی میتوانند شیوههای سنتی ایجاد و گسترش کسبوکار را متحول کنند. این مرحلهی دگرگون کننده که به عنوان کارآفرینی وب 3 شناخته میشود، صنایع سنتی را مختل کرده و بازارهای جدیدی را ایجاد میکند که با تقویت رشد اقتصادی، ...
بیشتر
موج سوم وب (وب 3) از همگرایی فناوریهای دیجیتالی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، کلانداده و بلاکچین پدید آمده که همگی میتوانند شیوههای سنتی ایجاد و گسترش کسبوکار را متحول کنند. این مرحلهی دگرگون کننده که به عنوان کارآفرینی وب 3 شناخته میشود، صنایع سنتی را مختل کرده و بازارهای جدیدی را ایجاد میکند که با تقویت رشد اقتصادی، باعث شکلگیری چشماندازهای شغلی جدید میشود. با این وجود، سرعت برقآسای این پیشرفت فناورانه چالشهای پیچیدهای را به همراه دارد که سازگاری فوقالعاده همراه با یادگیری مداوم را در اکوسیستم کارآفرینی در حال تکامل امروز الزامی میکند. هدف این پژوهش کشف عوامل حیاتی برای رشد و موفقیت و بررسی پیامدهای این شکل از کارآفرینی مدرن است. به این منظور، یک مطالعه دلفی با حضور 30 متخصص صنعت انجام گشت که بینش آنها منجر به شناسایی چهار دسته عوامل موفقیت کلیدی شد: عوامل فناورانه، فردی، محیطی و سازمانی. نتایج این تحقیق نشان داد که در کنار وجود برخی پیامدهای نامطلوب زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی مانند احتمال ایجاد شکاف دیجیتال و مصرف بیش از حد انرژی، پتانسیلهایی نیز در دل این فناوری وجود دارد که در صورت بهرهگیری میتواند منجر به جبران این پیامدها از طریق ایجاد شفافیت و اعتماد بیشتر در معاملات، فرصتهای جدید مبتنی بر اکوسیستم غیرمتمرکز و راهحلهای پایدار برای رسیدگی به چالشهای زیستمحیطی شود.
وجیه باقرصاد؛ علی داوری؛ ترانه فرخ منش
دوره 26، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 88-110
چکیده
هدف گرایی (علیت) و امکان گرایی (اثرسازی) دو منطق تصمیم گیری است که کارآفرینان در انجام فعالیت هایشان بکار می گیرند. در طول دو دهه گذشته، توجهات فزاینده ای به دو منطق رفتاری که کارآفرینان در راه اندازی و توسعه شرکتهای جدید بکار می گیرند شده است. پژوهش های موجود حاکی از آن است عملکرد کسب و کار با هدف گرایی و امکان گرایی ...
بیشتر
هدف گرایی (علیت) و امکان گرایی (اثرسازی) دو منطق تصمیم گیری است که کارآفرینان در انجام فعالیت هایشان بکار می گیرند. در طول دو دهه گذشته، توجهات فزاینده ای به دو منطق رفتاری که کارآفرینان در راه اندازی و توسعه شرکتهای جدید بکار می گیرند شده است. پژوهش های موجود حاکی از آن است عملکرد کسب و کار با هدف گرایی و امکان گرایی رابطه دارد. هدف این مقاله بررسی هدف گرایی و امکان گرایی (با چهار بعدآزمایش گری، زیان قابل تحمل، انعطاف پذیری و پیش تعهدات) بر عملکرد کسب و کار با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی است و دادهها به روش، توصیفی-همبستگی گردآوری شده است. جامعه آماری پژوهش، کسب وکار های فعال در صنعت فناوری اطلاعات است. نمونه آماری از طریق فرمول کوکران، شامل 175 کارآفرین فعال در این حوزه است که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدهاند. داده های گردآوری شده، با نرمافزارهایSPSS26 و SmartPLS3 تجزیه و تحلیل شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که انعطاف پذیری، هدف گرایی، آزمایش گری با عملکرد کارآفرینانه رابطه ای مثبت و معنی دار دارد؛ و زیان قابل تحمل و پیش تعهدات با عملکرد رابطه ای منفی و معنی دار دارد.
محمدمرتضی جوادی؛ محسن رضایی میرقائد؛ سید مهدی الوانی؛ مرتضی موسی خانی؛ پرهام عظیمی
دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 163-182
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل خطمشی توسعه کارآفرینی در ایران است، این تحقیق، یک مطالعه آمیخته است. در بخش نخست بر اساس مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای تخصصی شاخصهای خطمشی توسعه کارآفرینی دولتی شناسایی شدند و در مرحله بعد پرسشنامهها بین خبرگان کارآفرینی توزیع گردید. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و خبرگان نظری بودند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل خطمشی توسعه کارآفرینی در ایران است، این تحقیق، یک مطالعه آمیخته است. در بخش نخست بر اساس مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای تخصصی شاخصهای خطمشی توسعه کارآفرینی دولتی شناسایی شدند و در مرحله بعد پرسشنامهها بین خبرگان کارآفرینی توزیع گردید. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و خبرگان نظری بودند. فرایند نمونهگیری تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت و 11 خبره در این مرحله شرکت کردند. جامعه آماری در بخش کمی (اعتبارسنجی و ارائه الگوی نهایی) مدیران و کارشناسان سازمانهای دولتی بودند. روشهای تجزیهوتحلیل دادهها شامل روش گراندد تئوری، مدلسازی ساختاری-تفسیری و حداقل مربعات جزئی است. در این تحقیق تعداد 9 مقوله اصلی و 44 مقوله فرعی برای طراحی مدل خطمشی توسعه کارآفرینی دولتی در ایران شناسایی شد. مقولههای مذکور در 6 پارادایم با عناوین شرایط زمینهای، شرایط علی، پدیده محوری، راهبردها و اقدامات، شرایط مداخلهگر و پیامدها دستهبندی شدند. در ادامه روند پژوهش، با اجرای تکنیک دلفی فازی در 2 مرحله غربالگری و اعتبارسنجی معیارهای حاصل از تحلیل کیفی پژوهش انجام شد. در ادامه، شناسایی روابط معیارهای خطمشی توسعه کارآفرینی دولتی در ایران انجام شد و توسعه کارآفرینی بهعنوان متغیر سطح اول شناسایی شد. همچنین بر اساس بار عاملی استاندارد و مقدار آماره t بهجز فرضیههای هفت، نه و هیجده تمام فرضیههای پژوهش و رابطه بین متغیرها تأیید شد.
مجید عشقی؛ حسن درویش؛ محمد موسوی
دوره 23، شماره 2 ، تیر 1398، ، صفحه 28-53
چکیده
با توجه به جایگاه حیاتی نظام بانکی در توسعه اقتصادی کشور و فضای رقابتی حاکم بر صنعت بانکداری، طراحی و تبیین مدل بومی اجرای کارآفرینی الکترونیکی در بانکها احساس میشود. به همین جهت هدف این مقاله شناسایی ابعاد و مولفههای اصلی مدل سازمان کارآفرین الکترونیکی و ارائه آن جهت اجرا در سیستم بانکی است. جامعه ...
بیشتر
با توجه به جایگاه حیاتی نظام بانکی در توسعه اقتصادی کشور و فضای رقابتی حاکم بر صنعت بانکداری، طراحی و تبیین مدل بومی اجرای کارآفرینی الکترونیکی در بانکها احساس میشود. به همین جهت هدف این مقاله شناسایی ابعاد و مولفههای اصلی مدل سازمان کارآفرین الکترونیکی و ارائه آن جهت اجرا در سیستم بانکی است. جامعه آماری این تحقیق 214 نفر از مدیران سطوح ارشد و میانی و کارشناسان ادارات ستادی بانک رفاه در شهر تهران میباشد. ابتدا مدل مفهومی سازمان کارآفرین الکترونیکی از روی 15 مولفه اصلی حاصل از اجرای فن دلفی شناسایی و ترسیم گردید. سپس به منظور شناسایی روابط بین متغیرها 7 فرضیه مطرح و با استفاده از پرسشنامه، دادههای مورد نیاز جمعآوری و مدل مفهومی تحقیق از طریق مدل سازی معادلات ساختاری آزموده شد و در نهایت مورد تایید قرار گرفت. براساس یافتههای این پژوهش چنانچه ارکان سازمان تحت تاثیر مولفههای کارآفرینی و مولفههای آمادگی الکترونیکی قرار بگیرند؛ با توجه به نقش تعدیلگری ارزشهای حاکم بر جامعه و همچنین ارزشهای حاکم بر صنعت بانکداری، نتیجه ایجاد چهره جدیدی از سازمان به نام سازمان کارآفرین الکترونیکی است که بهواسطه ارائه محصولات جدید و خلق ارزش الکترونیکی نسبت به سازمانهای سنتی کارآمدتر خواهدبود.
فتاح ناظم
دوره 17، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 223-242
چکیده
هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کارآفرینی مدیران و کیفیت زندگی کاری کارکنان و تعیین الگوی ریاضی برای کیفیت زندگی کاری کارکنان براساس کارآفرینی مدیران است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می دهد. با روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای و طبقه ای تعداد 456 نفر از مدیران واحدهای مناطق مختلف دانشگاه ...
بیشتر
هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کارآفرینی مدیران و کیفیت زندگی کاری کارکنان و تعیین الگوی ریاضی برای کیفیت زندگی کاری کارکنان براساس کارآفرینی مدیران است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می دهد. با روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای و طبقه ای تعداد 456 نفر از مدیران واحدهای مناطق مختلف دانشگاه آزاد اسلامی و به ازای هر مدیر 3 کارمند تحت سرپرستی آنها یعنی 1368 نفر انتخاب شدند. ابزار سنجش عبارتند از پرسشنامه های محقق ساخته کارآفرینی و کیفیت زندگی کاری کارکنان است که پرسشنامه کارآفرینی روی مدیران و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری به طور هم زمان روی سه نفر از کارمندان آنها اجرا گردید. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری خطی نشان می دهد که بین کارآفرینی مدیران و کیفیت زندگی کاری کارکنان رابطه وجود دارد (05/0 p و 10/0= )، و الگوی ریاضی برای کیفیت زندگی کاری کارکنان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس کارآفرینی مدیران به قرار زیر است: 621/135 + کارآفرینی مدیران × 10/0 = کیفیت زندگی کاری
زهرا آراستی؛ محمدرضا اکبری جوکار
دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1387، ، صفحه 55-77
چکیده
کارآفرینی در ایران پدیده جدیدی است و مطالعات بسیار محدودی در این زمینه خصوصاً در رابطه با موضوع کارآفرینی زنان انجام شده است. علی رغم اینکه اخیراً شاهد افزایش علاقهمندی زنان ایرانی به داشتن مشارکت اقتصادی و اجتماعی و خصوصاً تحصیلات عالی هستیم، ولی در بهره مندی از مشارکت آنان در امور اقتصادی جامعه با مشکلاتی مواجهیمم.
از سوی دیگر، ...
بیشتر
کارآفرینی در ایران پدیده جدیدی است و مطالعات بسیار محدودی در این زمینه خصوصاً در رابطه با موضوع کارآفرینی زنان انجام شده است. علی رغم اینکه اخیراً شاهد افزایش علاقهمندی زنان ایرانی به داشتن مشارکت اقتصادی و اجتماعی و خصوصاً تحصیلات عالی هستیم، ولی در بهره مندی از مشارکت آنان در امور اقتصادی جامعه با مشکلاتی مواجهیمم.
از سوی دیگر، استراتژیهای متفاوت زنان و مردان کارآفرین در راه اندازی و مدیریت کسب و کار و رویکرد متفاوت آنان به موفقیت، منشأ تفاوتهایی در کسب و کارهای آنان می باشد.
لذا به منظور دریافت شناختی کلی از زنان کارآفرین تحصیلکرده دانشگاهی و کسب و کارهای آنان، همچنین شناسایی عوامل مؤثر در راه اندازی موفق کسب و کارهای کارآفرینانه توسط این زنان، مطالعه ای وسیع و ملی در جامعه زنان کارآفرین تحصیل کرده دانشگاهی ایران با استفاده از پرسشنامهای که بدین منظور طراحی و با نظر خبرگان کارآفرینی و انجام پیش آزمون، اصلاح گردید، انجام گرفت. این مقاله به بیان قسمتی از نتایج این مطالعه در ارتباط با استراتژیها و رویکرد زنان کارآفرین دانشگاهی به موفقیت میپردازد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که زنان کارآفرین ایرانی، با برنامهریزی و با هدف ارائه محصولات و خدماتی با کیفیت بهتر، کسب و کار خود را راهاندازی میکنند و داشتن برنامه کسب و کار، نقش مهمی در راه اندازی موفق کسب و کار آنان دارد. همنچنین زنان کارآفرین ایرانی، موفقیت خود را در درجه اول در رسیدن به رضایت شخصی و اثبات شایستگیهای خود و سپس در سودآوری می دانند.
اسدالله کرد نائیج؛ حسن اکبری؛ علی رضائیان
دوره 11، شماره 20 ، آذر 1386، ، صفحه 141-159
چکیده
بدون تردید سازمانهای عصر حاضر با تحولات و تهدیدهای گسترده ملی، منطقهای و بینالمللی روبهرو هستند و تضمین و تداوم حیات و بقای سازمانها نیازمند یافتن راه حلها و روشهای جدید مقابله با مشکلات است که به نوآوری، ابداع، خلق محصولات یا خدمات، فرایندها و روشهای جدید بستگی زیادی دارد. از این رو سازمانهای عصر حاضر به کارآفرینی سازمانی به ...
بیشتر
بدون تردید سازمانهای عصر حاضر با تحولات و تهدیدهای گسترده ملی، منطقهای و بینالمللی روبهرو هستند و تضمین و تداوم حیات و بقای سازمانها نیازمند یافتن راه حلها و روشهای جدید مقابله با مشکلات است که به نوآوری، ابداع، خلق محصولات یا خدمات، فرایندها و روشهای جدید بستگی زیادی دارد. از این رو سازمانهای عصر حاضر به کارآفرینی سازمانی به دلیل نقشی که در تقویت موقعیت رقابتی سازمانها ایفا میکند توجه خاصی داشتهاند. کارآفرینی سازمانی، شامل پرورش رفتارهای کارآفرینانه در سازمان است که در آن، سازمان شرایطی را فراهم میکند تا کل سازمان و کارکنان آن از روحیه کارآفرینی برخوردار شوند.
این مقاله درصدد شناسایی موانع کارآفرینی سازمانی است و تلاش دارد تا ضمن درنظرگرفتن نکات مطروح در رویکرد فرای، وسپر و سایر صاحبنظران، با نگاهی جامعتر و با توجه به عوامل اثرگذار به بررسی موانع کارآفرینی سازمانی بپردازد. موانعی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند، شامل فرهنگ سازمان، نحوه کنترل در سازمان، توجه به سودهای کوتاهمدت و بلندمدت و شیوههای تشویق و ارائه پاداش است. نتایج بهدستآمده بر اساس آزمونهای تی اسیتودنت، آزمون معناداری ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون معناداری بتا در رگرسیون خطی، حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی محافظهکارانه، توجه به سودهای کوتاهمدت، اعمال کنترل شدید و شیوههای نادرست تشویق و ارائه پاداش، از موانع اساسی کارآفرینی سازمانی به شمار میروند.
اسدالله کردنائیج؛ محمود احمدپور داریانی؛ شهابالدین شمس
دوره 9، شماره 2 ، تیر 1384، ، صفحه 119-156
چکیده
امروزه کارآفرینی، موتور توسعه اقتصادی در کشورها محسوب میشود و تمام کشورها تلاش میکنند تا کارآفرینی را در کشورشان توسعه بدهند. با توجه به اهمیت فوقالعاده کارآفرینی و ضرورت توسعه آن در کشور، این تحقیق با هدف مطالعه و طراحی ساختار سازمانی مراکز و آموزشگاههای کارآفرینی در کشور انجام شده است. در این تحقیق با استفاده از مطالعات ...
بیشتر
امروزه کارآفرینی، موتور توسعه اقتصادی در کشورها محسوب میشود و تمام کشورها تلاش میکنند تا کارآفرینی را در کشورشان توسعه بدهند. با توجه به اهمیت فوقالعاده کارآفرینی و ضرورت توسعه آن در کشور، این تحقیق با هدف مطالعه و طراحی ساختار سازمانی مراکز و آموزشگاههای کارآفرینی در کشور انجام شده است. در این تحقیق با استفاده از مطالعات تطبیقی مراکز موفق کارآفرینی و با توجه به مبانی نظری طراحی ساختار سازمان و در نظر گرفتن شرایط بومی و منطقهای کشور، ساختار سازمانی مناسب مراکز و آموزشگاههای کارآفرینی طراحی گردیده است.