سیامک نوری؛ محمد اسماعیل زاده؛ علیرضا علی احمدی؛ حمیدرضا نور علیزاده
دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 205-225
چکیده
نوآوری به عنوان عامل کلیدی در رقابتپذیری کشورها و بنگاهها شناخته میشود و بنگاههای نوآور پیشزمینه یک اقتصاد پویا و رقابتی محسوب میشوند، اما بنگاهها در مسیر دستیابی به نوآوری با چالشها و موانعی مواجه هستند که دستهبندیهای مختلفی از این موانع ارائه شده است. هدف این مقاله بررسی موانع نوآوری و میزان اهمیت هر یک از این موانع ...
بیشتر
نوآوری به عنوان عامل کلیدی در رقابتپذیری کشورها و بنگاهها شناخته میشود و بنگاههای نوآور پیشزمینه یک اقتصاد پویا و رقابتی محسوب میشوند، اما بنگاهها در مسیر دستیابی به نوآوری با چالشها و موانعی مواجه هستند که دستهبندیهای مختلفی از این موانع ارائه شده است. هدف این مقاله بررسی موانع نوآوری و میزان اهمیت هر یک از این موانع و سپس بررسی نحوه تأثیر آنها بر انواع مختلف نوآوری در شرکتهای حوزه انرژیهای تجدیدپذیر است. در این راستا موانع نوآوری در قالب دو دسته موانع داخلی و خارجی شناسایی و تشریع شدهاند. نوآوری به چهار دسته نوآوریهای محصولی، فرایندی، سازمانی و بازاریابی تقسیم شده است. جامعه مورد بررسی پژوهش حاضر شرکتهای فعال در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر در ایران است که در این بین 154 شرکت فعال در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. به منظور دستیابی به این اهداف، ابتدا مدل پژوهش با استفاده از روش تحلیل عاملی و فن تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش شش عامل را موانع داخلی و شش عامل را موانع خارجی مورد تأیید قرار میدهد. از بین این عوامل عدم شناخت مناسب بازار مهمترین مانع داخلی و کمبود منابع بیرونی برای تأمین مالی فعالیتهای نوآورانه به ترتیب بیشترین تأثیر را در ایجاد هر یک از موانع داخلی و خارجی دارند، همچنین نتایج فرضیه تحقیق نشاندهنده تأثیر این دو دسته از موانع بر تمامی انواع نوآوری در شرکتهای حوزه انرژی تجدیدپذیر است.
پروین محبی؛ اکرم هادیزاده مقدم؛ بهروز قلیچ لی
دوره 17، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 201-220
چکیده
هدف عمده مدیریت دانش و به دنبال آن تسهیم دانش، ایجاد و سازمان دهی محیطی است که در آن افراد دانش خود را توسعه داده، با یکدیگر تبادل نموده، دانش دیگران را با دانش خود ترکیب کرده و سرانجام آن را به کار ببندند. نوآوری فرایندی است که در آن دانش با هدف خلق دانش جدید کسب، تسهیم و تلفیق می شود تا در محصولات و خدمات جدید به کارگرفته شود. مطالعات ...
بیشتر
هدف عمده مدیریت دانش و به دنبال آن تسهیم دانش، ایجاد و سازمان دهی محیطی است که در آن افراد دانش خود را توسعه داده، با یکدیگر تبادل نموده، دانش دیگران را با دانش خود ترکیب کرده و سرانجام آن را به کار ببندند. نوآوری فرایندی است که در آن دانش با هدف خلق دانش جدید کسب، تسهیم و تلفیق می شود تا در محصولات و خدمات جدید به کارگرفته شود. مطالعات مختلف نشان داده است که مفهوم نوآوری ارتباط نزدیکی با خلق و تسهیم دانش دارد. تسهیم دانش و گوناگون سازی آن برای ایجاد دانش جدید و نوآوری بسیار ضروری می باشد. هدف اصلی این مقاله سنجش رابطه بین تسهیم دانش و نوآوری می باشد که از روش های تسهیم دانش بر اساس مدل دیکسون برای سنجش میزان تسهیم دانش و همچنین از مدل ازریابی برتری کسب و کار به منظور اندازه گیری میزان نوآوری با استفاده از ابزار پرسشنامه در میان 96 نفر از کارکنان در بانک رفاه کارگران صورت پذیرفته است و در سطح اطمینان 95 درصد، نتایج نشان دهنده وجود رابطه معنادار و مثبت میان تسهیم دانش و نوآوری می باشد. علاوه بر آن، نتایج مشابه میان متغیرهای تسهیم دانش آشکار، تسهیم دانش پنهان، تسهیم دانش استراتژیک ، تسهیم دانش کارشناسی با نوآوری مشاهده شد. در انتها نیز محدودیت های پژوهش و پیشنهادهای کاربردی ارائه شده است.
سید محمود حسینی؛ بهمن حاجی پور
دوره 12، شماره 4 ، دی 1387، ، صفحه 155-176
چکیده
رویکرد مبتنی بر منابع ،عملکرد سازمان را تابعی از منابع و قابلیتهای آن میداند .از بین منابع سازمانی، دانش سازمانی مهمترین آنها قلمداد میشود. دانش ممکن است حاصل یادگیری مبتنی بر تجربه یا مبتنی بر بهکارگیری منابع دانش خارج از مرزهای سازمان باشد. توان یک سازمان در استفاده از منابع خارج از مرزهای سازمان ،ظرفیت جذب دانش معرفی میشود. ...
بیشتر
رویکرد مبتنی بر منابع ،عملکرد سازمان را تابعی از منابع و قابلیتهای آن میداند .از بین منابع سازمانی، دانش سازمانی مهمترین آنها قلمداد میشود. دانش ممکن است حاصل یادگیری مبتنی بر تجربه یا مبتنی بر بهکارگیری منابع دانش خارج از مرزهای سازمان باشد. توان یک سازمان در استفاده از منابع خارج از مرزهای سازمان ،ظرفیت جذب دانش معرفی میشود. دیدگاه رایج مبتنی بر نظریه یادگیری فردی، ظرفیت جذب دانش را تابعی از فعالیتهای R&D قلمداد میکند. در این مقاله برمبنای رویکرد یادگیری جمعی ،ظرفیت جذب دانش به عنوان فعالیتی چند سطحی و بهعنوان یک اقدام جمعی تبیین شده است. از یکسو اثر ذهنیت مشترک بر ظرفیت جذب دانش بررسی شده و از سوی دیگر تأثیر ظرفیت جذب دانش بر نوآوری و انعطافپذیری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل حاکی از تأثیر معنادار ذهنیت مشترک بر ظرفیت جذب دانش است. بخش دیگرنتایج بیانگر وجود تأثیر ظرفیت جذب دانش بر دو متغیر مذکور است. این نتایج نشان میدهد مدل تحقیق از توان تبیین بالایی برای تبیین ظرفیت جذب دانش،عوامل مؤثر بر آن و نتایج آن برخوردار است.