احمد مرشدی؛ نوید نظافتی؛ طیبه امیرخانی؛ یوسف زلفیاقدم
دوره 22، شماره 3 ، آذر 1397، ، صفحه 29-48
چکیده
تسهیم دانش یکی از فرایندهای ضروری پیادهسازی مدیریت دانش است و زمانی اتفاق میافتد که فرد تمایل به کمک به دیگران یا یادگیری از دیگران جهت توسعه توانمندیهای جدید در سازمان دارد. امروزه استفاده از دانش سازمانی و تسهیم مؤثر آن بین کارکنان سازمانهای دانشمحور به منبعی راهبردی برای دستیابی سازمانها به مزیت رقابتی و حفظ آن تبدیل ...
بیشتر
تسهیم دانش یکی از فرایندهای ضروری پیادهسازی مدیریت دانش است و زمانی اتفاق میافتد که فرد تمایل به کمک به دیگران یا یادگیری از دیگران جهت توسعه توانمندیهای جدید در سازمان دارد. امروزه استفاده از دانش سازمانی و تسهیم مؤثر آن بین کارکنان سازمانهای دانشمحور به منبعی راهبردی برای دستیابی سازمانها به مزیت رقابتی و حفظ آن تبدیل شده است. مؤسسات و سازمانها برای دستیابی به چنین مزیتی به دنبال مدلها و راهکارهایی هستند که عوامل انگیزشی تسهیم دانش را شناسایی و شبیهسازی کنند تا سازمان را در دستیابی به موقعیت بهتر یاری مینماید. بر این اساس این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای بررسی عوامل انگیزشی تسهیم دانش در سازمان مورد نظر تعریف گردید. در همین راستا محقق سعی دارد تا با بهکارگیری متدولوژی سیستمهای پویا به بررسی سیاستهای انگیزشی تسهیم دانش در سازمان مورد نظر بپردازد. در این پژوهش و در مرحله نخست، سیاستهای انگیزشی و ضدانگیزشی تسهیم دانش شناسایی از طریق ادبیات تحقیقاتی و مصاحبه با خبرگان شناسایی گردید. عوامل شناسایی شده شامل 26 عامل زیر است: تخصیص بودجه، آموزش، فرهنگ تسهیم دانش، تدوین تسهیم دانش بین اهداف سازمان، فضا و جو تسهیم دانش، داشتن زمان کافی برای تسهیم دانش، داشتن زمان کافی برای تسهیم دانش، داشتن زمان کافی، تشویق شدن مدیران و کارکنان به تسهیم دانش، ارائه پیشنهادات دانشی، تعهد سازمانی، رضایت شغلی، پاداش فردی و گروهی، کیفیت عملکرد، اشتیاق و تمایل به تسهیم دانش، کمبود رقابت، ارتباطات و تعامل، نبود اعتماد بین طرفین، سوء استفاده از دانش، نبود امنیت شغلی، ترس از اعلان شکستها، سلسله مراتب سازمانی، نبود دسترسی به دانش، محرمانگی دانش، نبود اعتماد درباره صحت دانش، جهتگیری سیاسی در تسهیم دانش، دیدگاه منفی کارکنان و دیدگاه منفی مدیر نسبت به تسهیم دانش. سپس مدل دینامیکی مربوط سیاستهای انگیزشی تسهیم دانش بر پایه اصول متدولوژی سیستمهای پویا با ترسیم انگیزش کل به عنوان متغیر انباشت و 26 متغیر جریان ساخته شده و پس از حصول اطمینان از کارکرد مدل، در بخش نتیجهگیری به پرسشهای پژوهشی پاسخ مناسبی داده شد.
بهروز قلیچلی؛ مهدی اسدی قراباغی
دوره 19، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 161-184
چکیده
برای اینکه افراد در شغلشان عملکرد موفقی داشته باشد، میبایست شایستگیهای موردنیاز حرفه خود را کسب نماید. همچون سایر فعالیت ها، افراد برای تسهیم دانش موفق و اثربخش نیز، نیازمند داشتن شایستگی های مربوطه می باشند. این شایستگی ها به نوبه خود می توانند بر عملکرد فرد و ارتقای آن تاثیر گذار باشند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر نیت تسهیم دانش ...
بیشتر
برای اینکه افراد در شغلشان عملکرد موفقی داشته باشد، میبایست شایستگیهای موردنیاز حرفه خود را کسب نماید. همچون سایر فعالیت ها، افراد برای تسهیم دانش موفق و اثربخش نیز، نیازمند داشتن شایستگی های مربوطه می باشند. این شایستگی ها به نوبه خود می توانند بر عملکرد فرد و ارتقای آن تاثیر گذار باشند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر نیت تسهیم دانش در شایستگیهای تسهیم دانش و تاثیر این شایستگیها و نیت تسهیم دانش در عملکرد شغلی مدیران در سازمانهای پروژهمحور می باشد. دادههای مربوط به این پژوهش توسط پرسشنامههائی که 50 نفر از مدیران و مهندسین ارشد دیسیپلین های پروژه به آن پاسخ داده اند جمع آوری شده است. جهت بررسی و ارزیابی فرضیههای پژوهش از روشهای تخمین آماری و تحلیل مسیر استفاده شده است. یافتههای پژوهش، تاثیر مثبت و معنا داری را بین نیت تسهیم دانش، بطور غیرمستقیم و از طریق شایستگیهای تسهیم دانش در عملکرد فردی مدیران نشان می دهد. این پژوهش نشان می دهد که با ارتقاء شایستگیهای تحلیلی مدیران به کمک نیت تسهیم دانش، می توان تاثیر بسزائی بر عملکرد فردی ایشان گذاشت.
فرزانه سلطانی؛ محسن علامه؛ مهدی نریمانی
دوره 18، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 127-148
چکیده
هدف این مقاله بررسی رابطه تسهیم دانش در سازمان بر موفقیت سیستم مدیریت استعداد با در نظر گرفتن سرمایه اجتماعی در صنعت نفت میباشد. سؤال اصلی مقاله این است که چگونه میتوان تسهیم دانش و مدیریت استعداد را با استفاده از این رابطهها در سازمان پیادهسازی کرد. نتایج نشان داده است که این امر از طریق فعالیتهایی است که سرمایه اجتماعی را ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی رابطه تسهیم دانش در سازمان بر موفقیت سیستم مدیریت استعداد با در نظر گرفتن سرمایه اجتماعی در صنعت نفت میباشد. سؤال اصلی مقاله این است که چگونه میتوان تسهیم دانش و مدیریت استعداد را با استفاده از این رابطهها در سازمان پیادهسازی کرد. نتایج نشان داده است که این امر از طریق فعالیتهایی است که سرمایه اجتماعی را افزایش می دهند، به این منظور سه پرسشنامه برای سنجش مدیریت استعداد، تسهیم دانش و سرمایه اجتماعی در جامعهای شامل 174 نفر از مدیران و کارشناسان منابع انسانی در حوزههای ستادی شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابعه مستقر در تهران با روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده، توزیع شد. 62 نفر از آنها براساس فرمول نمونهگیری به عنوان نمونه انتخاب شدند. از میان آنها 57 پرسشنامه بازگردانده شد که 35 درصد کل جامعه را تشکیل داده است. پردازش حاصل از دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان میدهد که نقش تعدیلگری متغیر مطالعه شده بر رابطه بین ابعاد دو متغیر تسهیم دانش و مدیریت استعداد مورد تأیید است. این یافته به آن معناست که تأکید بر سرمایه اجتماعی و رعایت آن از سوی سازمانها میتواند منجر به تأثیر هر کدام از متغیرهای تسهیم دانش و مدیریت استعداد در پیادهسازی موفق دیگری در سازمان باشد.
پروین محبی؛ اکرم هادیزاده مقدم؛ بهروز قلیچ لی
دوره 17، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 201-220
چکیده
هدف عمده مدیریت دانش و به دنبال آن تسهیم دانش، ایجاد و سازمان دهی محیطی است که در آن افراد دانش خود را توسعه داده، با یکدیگر تبادل نموده، دانش دیگران را با دانش خود ترکیب کرده و سرانجام آن را به کار ببندند. نوآوری فرایندی است که در آن دانش با هدف خلق دانش جدید کسب، تسهیم و تلفیق می شود تا در محصولات و خدمات جدید به کارگرفته شود. مطالعات ...
بیشتر
هدف عمده مدیریت دانش و به دنبال آن تسهیم دانش، ایجاد و سازمان دهی محیطی است که در آن افراد دانش خود را توسعه داده، با یکدیگر تبادل نموده، دانش دیگران را با دانش خود ترکیب کرده و سرانجام آن را به کار ببندند. نوآوری فرایندی است که در آن دانش با هدف خلق دانش جدید کسب، تسهیم و تلفیق می شود تا در محصولات و خدمات جدید به کارگرفته شود. مطالعات مختلف نشان داده است که مفهوم نوآوری ارتباط نزدیکی با خلق و تسهیم دانش دارد. تسهیم دانش و گوناگون سازی آن برای ایجاد دانش جدید و نوآوری بسیار ضروری می باشد. هدف اصلی این مقاله سنجش رابطه بین تسهیم دانش و نوآوری می باشد که از روش های تسهیم دانش بر اساس مدل دیکسون برای سنجش میزان تسهیم دانش و همچنین از مدل ازریابی برتری کسب و کار به منظور اندازه گیری میزان نوآوری با استفاده از ابزار پرسشنامه در میان 96 نفر از کارکنان در بانک رفاه کارگران صورت پذیرفته است و در سطح اطمینان 95 درصد، نتایج نشان دهنده وجود رابطه معنادار و مثبت میان تسهیم دانش و نوآوری می باشد. علاوه بر آن، نتایج مشابه میان متغیرهای تسهیم دانش آشکار، تسهیم دانش پنهان، تسهیم دانش استراتژیک ، تسهیم دانش کارشناسی با نوآوری مشاهده شد. در انتها نیز محدودیت های پژوهش و پیشنهادهای کاربردی ارائه شده است.