محمدرضا اسداللهی؛ سید رضا سید جوادین؛ محسن نظری
دوره 28، شماره 3 ، مهر 1403، ، صفحه 179-208
چکیده
با گسترش روزافزون خرید آنلاین، چالشهای جدیدی برای مصرفکنندگان در انتخاب و خرید محصولات مناسب به وجود آمده است. تلنگرهای دیجیتال به عنوان راه حلهایی نوین، میتوانند به مصرفکنندگان در اتخاذ تصمیمات آگاهانهتر و عاقلانهتر در فرایند خرید آنلاین کمک کنند. از اینرو این پزوهش به توسعه چارچوبی برای تلنگرهای دیجیتال مؤثر در خرید ...
بیشتر
با گسترش روزافزون خرید آنلاین، چالشهای جدیدی برای مصرفکنندگان در انتخاب و خرید محصولات مناسب به وجود آمده است. تلنگرهای دیجیتال به عنوان راه حلهایی نوین، میتوانند به مصرفکنندگان در اتخاذ تصمیمات آگاهانهتر و عاقلانهتر در فرایند خرید آنلاین کمک کنند. از اینرو این پزوهش به توسعه چارچوبی برای تلنگرهای دیجیتال مؤثر در خرید آنلاین با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات میپردازد. روش این پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک است. در این پژوهش 255 مقاله بررسی و در نهایت بعد از چند مرحله غربالگری 34 مقاله برای تحلیل نهایی انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد که تلنگرهای دیجیتال در چهار طبقه اصلی "اطلاعات تصمیم"، "ساختار تصمیم"، "کمک تصمیم" و "درخواست تصمیم اجتماعی" قرار میگیرند. در طبقه "اطلاعات تصمیم"، تلنگرهایی مبتنی بر اطلاعات، سوگیریها و تأثیرات شناختی، ارائه بصری و معماری تصمیم شناسایی شدند. در طبقه "ساختار تصمیم"، عواملی مانند پیچیدگی و ساختار تصمیمگیری، پیشفرضها و پیشانتخابها، تقویت و انگیزش رفتاری، تعهد و ثبات، تلاش و بار شناختی، جایگزینی و تغییر، محرکهای شناختی و رفتاری، و نظارت و بازخورد شناسایی شدند. در طبقه "کمک تصمیم"، عواملی مانند بازاریابی و رفتار مصرفکننده، نظریههای روانشناسی و اقتصادی، تأثیر و روانشناسی اجتماعی، سوگیریهای شناختی و اکتشافی، پردازش تصمیم و اطلاعات و عمل و تغییر رفتاری شناسایی شدند و در نهایت در طبقه "درخواست تصمیم اجتماعی"، عواملی مانند تقویت رفتاری، متقاعدسازی و روانشناسی اجتماعی، سوگیریهای شناختی، تکنیکهای انگیزشی و تمرکز و برجسته سازی تصمیم شناسایی شدند.