حسین رحمان سرشت؛ المیرا شاکری؛ شهرام آذری راد
دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 1-29
چکیده
امروزه رعایت اخلاق و حفظ ارزشهای اخلاقی یکی از پدیدههای مهم است که در بیشتر سازمانها مورد توجه قرار میگیرند. بر همین اساس هدف این مقاله بررسی اثر ویژگیهای دموگرافیک فردی، متغیرهای سازمانی و اخلاقی در تصمیمگیریهای اخلاقی حسابداران شرکتهای صنعتی تبریز است. برای نیل به هدف یادشده پانزده فرضیه مطرح شده است. جامعه آماری این ...
بیشتر
امروزه رعایت اخلاق و حفظ ارزشهای اخلاقی یکی از پدیدههای مهم است که در بیشتر سازمانها مورد توجه قرار میگیرند. بر همین اساس هدف این مقاله بررسی اثر ویژگیهای دموگرافیک فردی، متغیرهای سازمانی و اخلاقی در تصمیمگیریهای اخلاقی حسابداران شرکتهای صنعتی تبریز است. برای نیل به هدف یادشده پانزده فرضیه مطرح شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 1505 نفر از حسابداران صنایع خیلی کوچک، کوچک، متوسط و بزرگ شهر تبریز است که با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان و کرجسی، حجم نمونه 306 نفر به دست آمد. برای گردآوری دادههای لازم جهت آزمون فرضیههای تحقیق از پرسشنامه و سناریو استفاده شده است. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل آماری، ابتدا با استفاده از آمار توصیفی به توصیف متغیرهای پژوهشی اصلی و برخی متغیرهای جمعیتشناختی پرداخته شده و سپس در بخش آمار استنباطی با استفاده از تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی در چارچوب تحلیل مسیر فرضیهها بررسی شده است. نتایج بررسیها نشان میدهد که رابطه معناداری بین شناسایی مسئله اخلاقی و داوری اخلاقی، بین داوری اخلاقی و قصد اخلاقی و نیز بین شناسایی مسئله اخلاقی و قصد اخلاقی وجود دارد، در نتیجه مدل درست پشتیبانی شد. جو اخلاقی سازمان از عوامل پیشبینیکننده قوی درباره سه مرحله تصمیمگیری اخلاقی مورد مطالعه بود.
عباس شول؛ مهدی ابراهیمی نژاد
دوره 16، شماره 2 ، تیر 1391، ، صفحه 19-33
چکیده
امروزه اخلاق کسب و کار و مشتری مداری اهمیت فراوانی یافته و مباحث علمی زیادی در مورد آن صورت گرفته است. گرچه استفاده از واژه مشتری مداری به چند دهه اخیر بر می گردد که به عنوان مزیت رقابتی برای شرکت ها تبدیل شده است ولی مقالاتی که صرفاً رابطه اخلاق کسب و کار و مشتری مداری را بررسی کند چندان زیاد نیستند. در این مقاله ادبیات موجود در زمینه ...
بیشتر
امروزه اخلاق کسب و کار و مشتری مداری اهمیت فراوانی یافته و مباحث علمی زیادی در مورد آن صورت گرفته است. گرچه استفاده از واژه مشتری مداری به چند دهه اخیر بر می گردد که به عنوان مزیت رقابتی برای شرکت ها تبدیل شده است ولی مقالاتی که صرفاً رابطه اخلاق کسب و کار و مشتری مداری را بررسی کند چندان زیاد نیستند. در این مقاله ادبیات موجود در زمینه اخلاق کسب و کار و مشتری مداری و همچنین مصادیقی از اخلاق کسب وکار بیان گردیده و سپس رابطه آنها با مشتری مداری سنجیده شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارمندان شرکت کاشی الماس کویر رفسنجان(160 نفر) می باشد. با استفاده از تحلیل عاملی شاخص های اخلاق کسب و کار از دیدگاه میلر و همچنین شاخص های مشتری مداری از دیدگاه سانی تایید شده است. سپس رابطه بین اخلاق کسب و کار و مشتریمداری با استفاده از ضریب اسپیرمن اندازه گیری شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در شرکت کاشی الماسکویر رفسنجان سطح اخلاق کسب و کار و مشتری مداری بالای50% است و رابطه معنا داری بین اخلاق کسب و کار و مشتری مداری وجود دارد