قاسم زارعی؛ توکل شرفی؛ الله یار بیگی فیروزی
دوره 25، شماره 2 ، تیر 1400، ، صفحه 184-217
چکیده
در دنیای سازمانی، زنان از فرصتهای بیشتری برای حضور و رقابت با مردان برخوردار شدهاند. با وجود افزایش مشارکت زنان در سازمانها، پیشرفت و ورود زنان به مقامهای عالی با موانعی روبروست که تحت عنوان سقف شیشهای شناخته میشود. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع پیشروی ارتقای زنان با استفاده از روش کیفی کیو در شرکت ملی ...
بیشتر
در دنیای سازمانی، زنان از فرصتهای بیشتری برای حضور و رقابت با مردان برخوردار شدهاند. با وجود افزایش مشارکت زنان در سازمانها، پیشرفت و ورود زنان به مقامهای عالی با موانعی روبروست که تحت عنوان سقف شیشهای شناخته میشود. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع پیشروی ارتقای زنان با استفاده از روش کیفی کیو در شرکت ملی نفت ایران انجام گرفت. بدین ترتیب که گزارههای کیو از طریق 19 مطالعه انتخاب شده بر اساس پروتکل پژوهش و منابع رسانهای مانند نشریات، روزنامهها، برنامههای تلویزیونی و گفتگو با افراد خبره و نخبگان اکتشاف گردید. در ادامه پرسشنامهای متشکل از 39 کارت و یک پاسخنامه (نمودار کیو) در اختیار 43 نفر از خبرگان قرار گرفت که نظر خود را برمبنای یک طیف کاملاً موافقم (4+) تا کاملاً مخالفم (4-) مشخص نمایند. دادههای جمعاوری شده از طریق تحلیل عاملی اکتشافی نوع کیو با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که هفت پنداشت و گروه ذهنی در خصوص موانع پیش روی زنان در دستیابی به سمتهای مدیریتی وجود دارد. در این الگوهای ذهنی، گزارههای «مهارت کمتر زنان در بازیهای سیاسی»، «توانایی کم زنان در تحمل فشارهای روانی مشاغل مدیریتی»، «اولویت خانواده نسبت به کار برای زنان»، «وابستگی زنان از نظر جغرافیایی و محل زندگی به مردان» و «نیازمند بودن زنان به برنامه کاری منعطف» با امتیاز عاملی بیشتر از مهمترین موانع ارتقای شغلی زنان بودند.