سید کاظم چاوشی؛ مجتبی فرخ؛ مهشاد تیموریان
دوره 28، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 49-74
چکیده
با بهرهگیری از نظریههای شناختی و علوم رفتاری در حوزه کسبوکارهای نوین مالی، هدف اصلی این پژوهش تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان در ابعاد رضایتمندی، سودمندی درک شده و انتظارات تاییدشده آنها با استفاده از ترکیب نظریههای خودکارآمدی مالی و فناوری برای بهرهمندی از خدمات کسبوکارهای فینتک است. در این پژوهش پس از ترسیم مدل مفهومی، ...
بیشتر
با بهرهگیری از نظریههای شناختی و علوم رفتاری در حوزه کسبوکارهای نوین مالی، هدف اصلی این پژوهش تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان در ابعاد رضایتمندی، سودمندی درک شده و انتظارات تاییدشده آنها با استفاده از ترکیب نظریههای خودکارآمدی مالی و فناوری برای بهرهمندی از خدمات کسبوکارهای فینتک است. در این پژوهش پس از ترسیم مدل مفهومی، فرضیههای پژوهش با بهره گیری از مدلسازی معادلات ساختاری با روش کمترین مربعات جزئی تحت نرم افزار PLS با حجم نمونه 205 نفری از مشتریان خدمات کسبوکار فینتک و بکمک پرسشنامه الکترونیکی مورد آزمون قرار گرفت. پایایی و روایی پرسشنامهها با بهکارگیری آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانس توسعهیافته بررسی و تأیید گردید و از نظرات خبرگان و متخصصان آشنا با موضوع برای تأیید روایی محتوایی استفاده شد. این مطالعه به درک ما از اهمیت عمیق خودکارآمدیهای مالی و فناوری در زمینه فینتک غنا میبخشد، و تأثیرات متفاوت آنها بر قصد کاربران برای استفاده از خدمات فینتک را آشکار میکند. به علاوه، این مطالعه، یافتههای جالبی را در رفتار کاربران فینتک آشکار میکند و نشان میدهد که خودکارآمدیهای مالی و فناوری از طریق ایجاد سودمندی درک شده و تایید انتظارات کاربران میتواند به رضایتمندی و درنتیجه قصد کاربران برای استفاده از فینتک منتهی شود.
رضا پاینده؛ میثم شهبازی؛ منوچهر منطقی؛ تورج کریمی
دوره 23، شماره 4 ، دی 1398، ، صفحه 130-172
چکیده
صنعت بانکداری جهانی، متأثر از فناوریهای جدید و تغییر در رفتار مشتریان، ناگزیر از تحولات اساسی در طول تاریخ خود شده است. همزمان که بانکها مشغول تحولات و چالش نوآوری در فرایندهای خود هستند، شرکتهای فینتک با بهرهمندی از قابلیتهای دیجیتال، خدمات نوآورانه و مشتریمدارانه عرضه میکنند. در دنیای کسبوکار، همکاری میان این ...
بیشتر
صنعت بانکداری جهانی، متأثر از فناوریهای جدید و تغییر در رفتار مشتریان، ناگزیر از تحولات اساسی در طول تاریخ خود شده است. همزمان که بانکها مشغول تحولات و چالش نوآوری در فرایندهای خود هستند، شرکتهای فینتک با بهرهمندی از قابلیتهای دیجیتال، خدمات نوآورانه و مشتریمدارانه عرضه میکنند. در دنیای کسبوکار، همکاری میان این دو نهاد، به شکلهای گوناگونی انجام شده است. این موضوع، توجهات جامعه دانشگاهی را نیز به خود جلب کرده و مقالات و کتبی در این زمینه نگارش شده است. هدف مقاله حاضر، مرور این مقالات علمی و سؤال اصلی مقاله از این قرار است: ادبیات علمی چه دستاوردهایی در زمینه همکاری بانک و فینتک داشته است؟ برای پاسخ به این سؤال از روش مرور نظاممند بر ادبیات (منطبق بر بازبینه پریزما) استفاده شده و ضرورت، سیر تطور، چالشها، پیشرانها، منافع، موانع و انواع همکاری بانک و فینتک در مقالات علمی بررسی شده است. مهمترین دستاوردهای علمی مقالات ذیل هر کدام از سؤالات فرعی مقاله بررسی شده و در نهایت، پس از بررسی انواع همکاری بانک و فینتک در ادبیات علمی، الگوریتم همکاری بانک و فینتک ارائه شده است. در پایان، خلاءهای پژوهشهای پیشین و پیشنهادهایی برای پژوهش آینده بیان شده است.