احمدرضا قاسمی؛ مهدی شعله؛ میثم شهبازی
دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 153-177
چکیده
توسعه محصول جدید رویکردی نوین برای مواجهه با تغییرات محیطی و مقدمهای برای ورود به فضای رقابتی در شرایط چالشی است. شرکتها میتوانند با شناخت ابعاد حیاتی موفقیت توسعه محصول جدید و انتخاب مدلی سازگار از متغیرها در این ابعاد بستر منحصر به فردی برای توسعه محصول ایجاد نمایند، اما پیچیدگیهای دنیای حاضر چه از نظر تعدد گزینههای تصمیمگیری ...
بیشتر
توسعه محصول جدید رویکردی نوین برای مواجهه با تغییرات محیطی و مقدمهای برای ورود به فضای رقابتی در شرایط چالشی است. شرکتها میتوانند با شناخت ابعاد حیاتی موفقیت توسعه محصول جدید و انتخاب مدلی سازگار از متغیرها در این ابعاد بستر منحصر به فردی برای توسعه محصول ایجاد نمایند، اما پیچیدگیهای دنیای حاضر چه از نظر تعدد گزینههای تصمیمگیری و چه از نظر تعارضهای ذاتی متغیرهای فضای پاسخ سبب ایجاد اختلال و کاهش اثربخشی در حوزه انتخاب و تصمیمگیری بهینه شده است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد حیاتی توسعه محصول جدید است. در این راستا با به کارگیری روش تحلیل جامع مورفولوژی به ارزیابی و جستجوی سازگارترین متغیرهای تصمیم برای یافتن راهحلهای کاملاً سازگار و بهینه میپردازد. تحلیل مرفولوژیک از جمله ابزارهای نوین تحقیق در عملیات نرم در موقعیت مسئله پیچیده و کثرتگرا برای ساختدهی به معضلات و ارائه راه حل است. نتایج پژوهش نشان از این امر دارد که تیمهای شبدری، مدیریت مشاورهای و متقاعدکننده و رویکرد توسعه محصول ناب بیشترین سازگاری را با دیگر ابعاد توسعه محصول دارند. این پژوهش سه پیکرهبندی سازگار را به عنوان راهحل در استراتژی توسعه محصول ناب و یک پیکرهبندی سازگار در توسعه محصول چابک ارائه میکند.