ایرج بابائی اربوسرا؛ عباس عباس پور؛ حسن اسدزاده؛ علی دلاوری؛ حسین عبداللهی
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 1-23
چکیده
هدف اصلی این پژوهش تأثیر وسهم هر یک از عوامل فردی، روانشناختی و سازمانی در پیشبینی شایستگی کارکنان شهرداری کرج است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد پژوهش عبارت از از تمام کارکنان (زن و مرد) شاغل در شهرداریهای شهر کرج در سال 1394 است. نمونه آماری شامل 300 نفر از کارکنان است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش تأثیر وسهم هر یک از عوامل فردی، روانشناختی و سازمانی در پیشبینی شایستگی کارکنان شهرداری کرج است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد پژوهش عبارت از از تمام کارکنان (زن و مرد) شاغل در شهرداریهای شهر کرج در سال 1394 است. نمونه آماری شامل 300 نفر از کارکنان است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای خلاقیت سازمانی، جو سازمانی، ارزیابی شایستگی مدیران، توانمندسازی روانشناختی، هوش هیجانی و انگیزش شغلی استفاده شد. نتایج آلفای کرونباخ حاکی از پایایی مناسب ابزار اندازهگیری بود. نتایج نشان داد که بین توانمندسازی روانشناختی با شایستگی، و شایستگی با جو سازمانی و هوش هیجانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد، ولی بین شایستگی با خلاقیت رابطه معنیداری یافت نشد. نتایج پژوهش نشان داد که مدل طراحی شده براساس متغیرهای فردی نتوانست به صورت معناداری تغییرات شایستگی را تبیین کند (78/1F= و 05/0P>). از بین متغیرهای وارد شده به مدل (هوش هیجانی، خلاقیت، انگیزش شغلی و توانمندسازی روانشناختی) تنها متغیرهای توانمندسازی روانشناختی و هوش هیجانی وارد مدل شده و توانستند تغییرات شایستگی را تبیین کنند (561/92F= و 01/0P<) و عوامل سازمانی نیز توانستند به صورت معناداری تغییرات شایستگی را تبیین نمایند (95/30=F و 01/0>P < /span>). یکی از پیشنهادهای علمی به دست آمده از این تحقیق این است که مدیران شهرداری کرج میتوانند با افزایش سطح شایستگی کارکنان براساس سهم و تأثیرهر یک از عوامل فردی، روانشناختی وسازمانی بر میزان بهرهوری سازمان خود بیافزایند. نتایج این تحقیق کاربردهایی برای بهبود شایستگی کارکنان شهرداری کرج دارد که در این مقاله به آنها پرداخته میشود.