ابراهیم زارع پور نصیرآبادی؛ ندا قمری پور
دوره 28، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 131-154
چکیده
کسب رضایت و اعتماد مشتریان با گسترش استفاده از فناوریهای جدید در نظامهای بانکی یکی از مهمترین چالشهای بانکداری در اکوسیستمهای بانکداری همراه است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مولفههای مؤثر بر رضایت و اعتماد مشتریان از خدمات بانکداری تلفن همراه در اکوسیستمهای بانکداری همراه است. این پژوهش از نوع کاربردی ...
بیشتر
کسب رضایت و اعتماد مشتریان با گسترش استفاده از فناوریهای جدید در نظامهای بانکی یکی از مهمترین چالشهای بانکداری در اکوسیستمهای بانکداری همراه است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مولفههای مؤثر بر رضایت و اعتماد مشتریان از خدمات بانکداری تلفن همراه در اکوسیستمهای بانکداری همراه است. این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان استفادهکننده از خدمات بانکداری تلفن همراه است که 460 نفر از آنها به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه است و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری کولموگروف-اسمیرنُف، تی، ضریب همبستگی اسپیرمن و روش معادلات ساختاری استفاده شده است. ابزار تجزیه و تحلیل دادهها نرمافزار PLS است. یافتهها نشان داد که که رابطه مثبت و معنیداری بین مولفههای زیباییشناختی، کیفیت سیستم، کیفیت خدمات، کیفیت اطلاعات، ویژگیهای وظیفه، تضمین ساختاری و اجتماعی بودن با اعتماد و رضایت در اکوسیستمهای بانکداری همراه وجود دارد و این رابطه به لحاظ آماری نیز تائید شده است زیرا کلیه سطوح معنیداری به دست آمده کمتر از 05/0 میباشد. همچنین یافتهها نشان داد که مقدار R2 مربوط به متغیر درونزای اعتماد 485/0 و متغیر رضایت از بانکداری موبایل 545/0میباشد که نشان از مناسب بودن برازش الگوی ساختاری دارد. بنابراین میتوان گفت که مؤلفههای مؤثر بر بانکداری تلفن همراه به واسطه اعتماد نقش مؤثری در کسب رضایت مشتریان در اکوسیستمهای بانکداری همراه دارند.
محمد عزیزی؛ مسعود سلمانی بیدگلی
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 165-186
چکیده
عوامل خاصی باعث شکلگیری اعتماد درون شرکتها میشوند. این پژوهش با بررسی تئوریهای درونسازمانی، درصدد بررسی عوامل شکلگیری اعتماد با رویکردی مقایسهای بین کارآفرینی خانوادگی و غیرخانوادگی است. روش پژوهش کمی و شیوه گردآوری دادهها به صورت میدانی با استفاده از پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق شهرک سلیمان صباحی در شهرستان آران ...
بیشتر
عوامل خاصی باعث شکلگیری اعتماد درون شرکتها میشوند. این پژوهش با بررسی تئوریهای درونسازمانی، درصدد بررسی عوامل شکلگیری اعتماد با رویکردی مقایسهای بین کارآفرینی خانوادگی و غیرخانوادگی است. روش پژوهش کمی و شیوه گردآوری دادهها به صورت میدانی با استفاده از پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق شهرک سلیمان صباحی در شهرستان آران و بیدگل است که کسب و کارهای آن به تولید فرش مشغول هستند. روایی پرسشنامه با بررسی ادبیات نظری و تأیید نظر خبرگان انجام شد. در هر شرکت 3 پرسشنامه کارگری و 1 پرسشنامه مربوط به صاحب شرکت توزیع و در مجموع 163 شرکت خانوادگی و 153 شرکت غیرخانوادگی بررسی شدند. تحلیلها با نرمافزار امپلاس[1] انجام شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که مدل نظری در نمونه کل مورد تأیید قرار میگیرد و مدل مورد بررسی در دو نمونه متفاوت است، همچنین %71 از واریانس متغیر وابسته اعتماد توسط متغیرهای تحقیق در نمونه کل تبیین میشود.
[1] Mplus
علی رضا کاملی؛ حمیدرضا یزدانی؛ سهیل نجات؛ روح الله نیکخواه کیارمش
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 219-239
چکیده
از ابزارهای مهم برای انجام اثربخش وظایف در محیطهایی با نیروی کار متنوع و ناهمگون هوش فرهنگی و سازگاری شغلی است. ارتقا سازگاری شغلی و هوش فرهنگی به ما کمک میکند تا در سازمان پرچالش بتوانیم با افراد دارای فرهنگهای مختلف به صورت مناسبی تعامل برقرار کنیم. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت موضوع درپی بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی، هوش ...
بیشتر
از ابزارهای مهم برای انجام اثربخش وظایف در محیطهایی با نیروی کار متنوع و ناهمگون هوش فرهنگی و سازگاری شغلی است. ارتقا سازگاری شغلی و هوش فرهنگی به ما کمک میکند تا در سازمان پرچالش بتوانیم با افراد دارای فرهنگهای مختلف به صورت مناسبی تعامل برقرار کنیم. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت موضوع درپی بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی، هوش فرهنگی و اعتماد بر سازگاری شغلی است. روش تحقیق براساس هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان سازمان حج و زیارت استان تهران است. 175 پرسشنامه معتبر پس از نمونهگیری تصادفی ساده گردآوری شد و با استفاده از نرمافزار اسپیاس 22 و لیزرل 8.8[1] تجزیه و تحلیل شد. پایایی پرسشنامه از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و مرتبه دوم بررسی شد. پرسشنامههای همگی در طیف لیکرت تنظیمشده و پس از ارزیابی و تأیید خبرگان توزیع شدهاند. فرضیههای پژوهش با استفاده از تحلیل مسیر آزمون شدند. نتایج آزمون نشان داد که سرمایه روانشناختی بر هوش فرهنگی، هوش فرهنگی بر اعتماد سازمانی و سازگاری شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد، همچنین اعتماد سازمانی بر سازگاری شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
[1] LISREL 8.8
علینقی مشایخی؛ سید علیرضا میرباقری
دوره 19، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 191-213
چکیده
بسیاری از شرکتها برای پیشبرد اهداف خود نیازمند خرید خدمات حرفهای (مثل خدمات مدیریتی، بازاریابی، حسابداری، حقوقی، و فناوری اطلاعات) از پیمانکاران ارائه دهنده این نوع از خدمات میباشند. قرارداد بین کارفرمایان و پیمانکاران خدمات حرفهای باعث شکلگیری نوعی رابطه عاملیت میشود و لذا بکارگیری تئوری عاملیت برای تنظیم روابط بین آنها ...
بیشتر
بسیاری از شرکتها برای پیشبرد اهداف خود نیازمند خرید خدمات حرفهای (مثل خدمات مدیریتی، بازاریابی، حسابداری، حقوقی، و فناوری اطلاعات) از پیمانکاران ارائه دهنده این نوع از خدمات میباشند. قرارداد بین کارفرمایان و پیمانکاران خدمات حرفهای باعث شکلگیری نوعی رابطه عاملیت میشود و لذا بکارگیری تئوری عاملیت برای تنظیم روابط بین آنها میتواند امکان پذیر باشد. اما از آنجاییکه موضوع مبادله در خرید خدمات حرفهای دانش انتزاعی میباشد و عدم تقارن دانش بین کارفرما و پیمانکار وجود دارد، نمیتوان تئوری عاملیت را به همان شکلی که رواج دارد، استفاده نمود. لذا مقاله حاضر سعی دارد از منظر نظری، تئوری عاملیت را توسعه دهد تا قابلیت بکارگیری در رابطه بین کارفرما و پیمانکار خدمات حرفهای را داشته باشد. در این مقاله پیشنهاد میشود که در صورت امکان ترکیبی از قراردادهای مبتنی بر رفتار و مبتنی بر نتیجه برای خرید خدمات حرفهای مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در این مقاله دلایل دشواری یا غیر ممکن بودن کنترل مستقیم رفتار پیمانکار و اندازه گیری نتایج خدمات حرفهای بیان میشود؛ و دو مکانیزم جایگزین (1) اعتماد و خود کنترلی و (2) کنترل غیر مستقیم (در قالب چهار گزاره نظری) برای کاهش فرصت طلبی و حل بخشی از مسائل عاملیت در رابطه بین کارفرما و پیمانکار خدمات حرفهای ارائه میشود.
محمد خانباشی؛ شمس السادات زاهدی
دوره 15، شماره 4 ، اسفند 1390، ، صفحه 73-95
چکیده
چکیده
اعتماد بنیان بسیاری از تعاملات و کنشهای روزمره در جوامع انسانی چه در زمینه ارتباطات میان فردی و چه در حوزه ارتباطات اجتماعی بین گروهها است. در اکثر جوامع به علت مجموعهای از عوامل نظیر از خود بیگانگی، فقدان سرمایه اجتماعی، وجود رسانههای انتقادی و به ویژه عدم پاسخگویی نهادها و سازمانهای عمومی، میزان اعتماد به دولت و ...
بیشتر
چکیده
اعتماد بنیان بسیاری از تعاملات و کنشهای روزمره در جوامع انسانی چه در زمینه ارتباطات میان فردی و چه در حوزه ارتباطات اجتماعی بین گروهها است. در اکثر جوامع به علت مجموعهای از عوامل نظیر از خود بیگانگی، فقدان سرمایه اجتماعی، وجود رسانههای انتقادی و به ویژه عدم پاسخگویی نهادها و سازمانهای عمومی، میزان اعتماد به دولت و سازمانهای تابعه کاهش یافته است.
برای مثال شواهد نشان میدهد که افزایش منابع و مسئولیتهای بخش عمومی با میزان پاسخگویی آن هماهنگ نبوده است و احتمالا برخی عوامل دیگر نیز این وضعیت را تشدید مینماید و یا به گونهای بر آن موثر است. در این مقاله با استفاده از استراتژی پیمایش نقش اعتماد عمومی به سازمانها و نهادهای دولتی را در افزایش سطح اعتماد سیاسی در جامعه مورد بررسی و نقادی قرار میدهیم. سپس پیشنهادهایی را برای بهبود و اصلاح وضعیت کنونی مطرح خواهیم نمود. نتایج حاصل از نقش موثر و مثبت اعتماد عمومی در بهبود سطح اعتماد سیاسی در جامعه حکایت میکند. لذا انجام مطالعات تکمیلی در این زمینه میتواند بستری برای توجه بیشتر دولت به مقوله اعتماد عمومی و راهکارهای تحکیم و تقویت آن باشد.
میراحمد امیرشاهی؛ ویدا سیاه تیری؛ فریبا روان بد
دوره 13، شماره 4 ، بهمن 1388، ، صفحه 61-76
چکیده
صنعت بانکداری بهخصوص در بخش بانکداری کوچک و متوسط در تمام دنیا به کسب و کاری کاملاً رقابتی تبدیل شده است. با توجه به اینکه محصولات اصلی و واقعی ارائه شده به مشتریان در همه بانکها کما بیش همسان هستند، نیاز شدید به متمایز سازی از رقبا اجتنابناپذیر است. یکی از روشهایی که بانکها میتوانند به این هدف دست پیدا کنند، قوتبخشیدن به ...
بیشتر
صنعت بانکداری بهخصوص در بخش بانکداری کوچک و متوسط در تمام دنیا به کسب و کاری کاملاً رقابتی تبدیل شده است. با توجه به اینکه محصولات اصلی و واقعی ارائه شده به مشتریان در همه بانکها کما بیش همسان هستند، نیاز شدید به متمایز سازی از رقبا اجتنابناپذیر است. یکی از روشهایی که بانکها میتوانند به این هدف دست پیدا کنند، قوتبخشیدن به ارتباط بلندمدت با مشتریان کلیدی و استفاده از جلب اعتماد مشتریان است [1، صص183-199]. در این پژوهش کاربردی-پیمایشی، نظرات 304 مشتری کلیدی بانک کارآفرین در مورد عوامل مؤثر بر افزایش اعتماد آنها نسبت به بانک منظور گردآوری شد. آنگاه، براساس دادههای جمعآوری شده و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، اقدام به طراحی مدل "عوامل مؤثر بر افزایش اعتماد" مشتریان کلیدی بانک مزبور شد.
نتایج نهایی حاصل از تحلیل عاملی دادهها موجب شناسایی و اولویتبندی 10 عامل شد که ارائه مشاورههای مفید، کارکنان، به منزله سازمان؛ ارائه خدمات مکمل، شهرت و اعتبار سازمان در ذهن مشتریان، آمادگی برای پاسخگویی به مشتریان، فنآوریها و فرایندهای سازمان تجارب قبلی مشتریان برقراری ارتباط صمیمانه با مشتریان، انعطافپذیری در ارائه خدمات و رسیدگی به شکایتها.