امیر بابااکبری ساری؛ محمد قهرمانی؛ کوروش فتحی واجارگاه؛ علی رضا موتمنی
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 93-119
چکیده
پژوهش در حوزه مدیریت دارای ذینفعان متعدد بوده و به منابع مالی و انسانی بسیار زیادی نیاز دارد. الگوهای ارزشیابی اثر پژوهش میتواند به ذینفعان کمک کند تا از آثار سرمایهگذاریها و اقدامهای پژوهشی خود اطمینان حاصل کنند. هدف این پژوهش ارائه الگو برای ارزشیابی اثر پژوهشها در حوزه مدیریت است، بر این اساس 20 الگو با جستجو موضوعی ...
بیشتر
پژوهش در حوزه مدیریت دارای ذینفعان متعدد بوده و به منابع مالی و انسانی بسیار زیادی نیاز دارد. الگوهای ارزشیابی اثر پژوهش میتواند به ذینفعان کمک کند تا از آثار سرمایهگذاریها و اقدامهای پژوهشی خود اطمینان حاصل کنند. هدف این پژوهش ارائه الگو برای ارزشیابی اثر پژوهشها در حوزه مدیریت است، بر این اساس 20 الگو با جستجو موضوعی و استنادی شناسایی و به تناسب موضوع، ده الگو انتخاب و از نظر شاخصها، نوع اثر، عناصر، ابزار، زمان و سطح ارزشیابی مورد مقایسه قرار گرفتهاند و عناصر الگو بهوسیله مرور ادبیات استخراج و با مصاحبه، توزیع پرسشنامه و انجام فرایند تحلیل سلسله مراتبی و براساس معیارهای "میزان اهمیت"، "در دسترس بودن"و "قابلیت اندازهگیری" اولویتبندی و شاخصهای هر عنصر براساس میانگین وزنی نظرات انتخاب و معرفی شدند. این پژوهش از روشهای کمّی و کیفی استفاده کرده و از نظر هدف تصمیمگرا و در دسته تحقیقات کاربردی میباشد و تجزیه و تحلیل اطلاعات براساس روش تحلیل گسترش یافته چانگ انجام شده است. براساس نتایج مصاحبهها و با توسعه مدلهای پرکاربرد،"الگوی ارزشیابی آثار پژوهشهای مدیریتی» براساس نگرش سیستمی ارائه شده است. الگوی مذکور دارای 36 شاخص میباشد که براساس وزن نهایی در چهارچوب 6 عنصر خروجیهای علمی و آکادمی (0.237 )، پیامدهای سازمانی (0.219)، خروجیهای آموزشی (0.198)، پیامدهای مالی و اقتصادی (0.126)، استفاده در عمل یا فناوری (0.111) و آثار نمادین یا برندینگ (0.081) طبقهبندی شدهاند.