مصطفی زندی نسب؛ مسعود کیماسی
دوره 26، شماره 3 ، مهر 1401، ، صفحه 145-171
چکیده
بازاریابی خیرخواهانه روشی جذاب برای کسب مزیت رقابتی برای شرکتها میباشد؛ که در آن حس نوع دوستی و خیرخواهی مشتریان را برمیانگیزد. شرکتها و سازمانها با استفاده از این روش هم به سمت دست یافتن به اهداف تجاری خود و هم در صدد پاسخگویی به مسئولیت اجتماعی شرکتی میباشند. با این حال، تحقیقات در زمینه بازاریابی خیرخواهانه پراکنده ...
بیشتر
بازاریابی خیرخواهانه روشی جذاب برای کسب مزیت رقابتی برای شرکتها میباشد؛ که در آن حس نوع دوستی و خیرخواهی مشتریان را برمیانگیزد. شرکتها و سازمانها با استفاده از این روش هم به سمت دست یافتن به اهداف تجاری خود و هم در صدد پاسخگویی به مسئولیت اجتماعی شرکتی میباشند. با این حال، تحقیقات در زمینه بازاریابی خیرخواهانه پراکنده بوده است و نیاز به یک پژوهش جامع در زمینه روند تحقیقات گذشته و روند پیشرو این موضوع وجود دارد. این مطالعه یک تحلیل کتابسنجی با استفاده از نرمافزارهای Vosviewer و Gephi میباشد که برای بررسی این حوزه با استفاده از 454 مقاله گزینش شده که در مجلات Q1 و Q2 در بین سالهای 1987 تا 2022 انجام شده است؛ به بررسی حوزه مطالعاتی بازاریابی خیرخواهانه پرداخته است. برای این مطالعه ابتدا تعداد مقالات، استنادها، زوجهای کتابشناختی، تحلیل همواژگانی و تحلیل اعتبار مورد بررسی قرار گرفت. سپس برای تحلیل شبکه از تحلیل همنویسندگی، تحلیل هماستنادی و تحلیل هماستنادی پویا بهره گرفته شد. در انتها با توجه به تجزیه و تحلیلهای انجام شده چهار حوزه موضوعی اصلی شناسایی شد که شامل برنامهریزی و چگونگی اقدام بازاریابی خیرخواهانه برای بازدهی مناسب، نگرش و دیدگاهها به بازاریابی خیرخواهانه، نقش برند بازارایابی خیرخواهانه و تعامل ترفیع با بازاریابی خیرخواهانه میباشد؛ که دو حوزه نگرش و دیدگاهها به بازاریابی خیرخواهانه و تعامل ترفیع با بازاریابی خیرخواهانه با توجه به روند مقالات آنها میتوان انتظار داشت در سالهای آتی توجه بیشتری را به خود جلب نمایند.
کیومرث اشتریان؛ دیبا غنچه پور؛ علی خواجه نایینی؛ حنانه محمدی کنگرانی
دوره 19، شماره 3 ، مهر 1394، ، صفحه 113-139
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل وضعیت تبادل اطلاعات میان بازیگران حوزه نانوفناوری در ایران از راه بررسی کمی روابط آنها با استفاده از روش تحلیل شبکه است. شناسایی و ترسیم شبکههای تبادل اطلاعات در حوزه نانوفناوری ایران و در نتیجه آشکار شدن بازیگران اصلی و نقاط قوت و ضعف جایگاه و ارتباطات میان بازیگران این عرصه نتیجه متأخر این پژوهش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل وضعیت تبادل اطلاعات میان بازیگران حوزه نانوفناوری در ایران از راه بررسی کمی روابط آنها با استفاده از روش تحلیل شبکه است. شناسایی و ترسیم شبکههای تبادل اطلاعات در حوزه نانوفناوری ایران و در نتیجه آشکار شدن بازیگران اصلی و نقاط قوت و ضعف جایگاه و ارتباطات میان بازیگران این عرصه نتیجه متأخر این پژوهش است. یافتههای پژوهش نشان از مرکزیت بالای ستاد توسعه فناوری نانو بهعنوان قدرتمندترین بازیگر شبکه دارد. دیگر بازیگران مرکزی شبکه عبارتند از ماهنامه فناوری نانو، واحد بازرسی و بررسی محصولات نانوی مؤسسه خدمات توسعه فناوری تا بازار (نانو مقیاس)، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مؤسسه خدمات توسعه فناوری تا بازار و دانشگاه صنعتی شریف. همچنین گروه شرکتهای تولید محصولات نانو قدرتمندترین گروه شبکه تبادل اطلاعات میباشد. قویترین ارتباطات شبکه نیز میان شرکتهای تولید محصولات نانو و نهادهای تنظیمکننده و پس از آن میان همین شرکتها و نهادهای سیاستگذار وجود دارد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نهادهای سیاستگذار کمترین تبادل اطلاعاتی را با رسانهها، انجمنهای غیر دولتی و نهادهای ترویجی دارند. بنابراین نگاه اجتماعی نهادهای سیاستگذار به نانو فناوری باید به شدت تقویت شود. از دیگر پیشنهادهای سیاستی این پژوهش آن است که ارتباطات شرکتهای نانویی و شرکتهای خدمات توسعه بازار و محصول - که از شدت متوسطی برخوردار است - برای توسعه فناوری نانو در ایران باید تحکیم یافته و افزایش پیدا کند.