علینقی مشایخی؛ سید علیرضا میرباقری
دوره 19، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 191-213
چکیده
بسیاری از شرکتها برای پیشبرد اهداف خود نیازمند خرید خدمات حرفهای (مثل خدمات مدیریتی، بازاریابی، حسابداری، حقوقی، و فناوری اطلاعات) از پیمانکاران ارائه دهنده این نوع از خدمات میباشند. قرارداد بین کارفرمایان و پیمانکاران خدمات حرفهای باعث شکلگیری نوعی رابطه عاملیت میشود و لذا بکارگیری تئوری عاملیت برای تنظیم روابط بین آنها ...
بیشتر
بسیاری از شرکتها برای پیشبرد اهداف خود نیازمند خرید خدمات حرفهای (مثل خدمات مدیریتی، بازاریابی، حسابداری، حقوقی، و فناوری اطلاعات) از پیمانکاران ارائه دهنده این نوع از خدمات میباشند. قرارداد بین کارفرمایان و پیمانکاران خدمات حرفهای باعث شکلگیری نوعی رابطه عاملیت میشود و لذا بکارگیری تئوری عاملیت برای تنظیم روابط بین آنها میتواند امکان پذیر باشد. اما از آنجاییکه موضوع مبادله در خرید خدمات حرفهای دانش انتزاعی میباشد و عدم تقارن دانش بین کارفرما و پیمانکار وجود دارد، نمیتوان تئوری عاملیت را به همان شکلی که رواج دارد، استفاده نمود. لذا مقاله حاضر سعی دارد از منظر نظری، تئوری عاملیت را توسعه دهد تا قابلیت بکارگیری در رابطه بین کارفرما و پیمانکار خدمات حرفهای را داشته باشد. در این مقاله پیشنهاد میشود که در صورت امکان ترکیبی از قراردادهای مبتنی بر رفتار و مبتنی بر نتیجه برای خرید خدمات حرفهای مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در این مقاله دلایل دشواری یا غیر ممکن بودن کنترل مستقیم رفتار پیمانکار و اندازه گیری نتایج خدمات حرفهای بیان میشود؛ و دو مکانیزم جایگزین (1) اعتماد و خود کنترلی و (2) کنترل غیر مستقیم (در قالب چهار گزاره نظری) برای کاهش فرصت طلبی و حل بخشی از مسائل عاملیت در رابطه بین کارفرما و پیمانکار خدمات حرفهای ارائه میشود.