زینب زمانی؛ منیجه بحرینیزاده
دوره 19، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 1-21
چکیده
کشور ایران با دارا بودن قابلیتهای منحصر به فردی مانند جاذبههای طبیعی و تاریخی فراوان، توانایی زیادی برای توسعه گردشگری دارد و برای جذب بیشتر گردشگران، نیاز به شناسایی نقاط قوت و ضعف این قابلیتها دارد. هدف این پژوهش تعیین جایگاه مکانهای تاریخی ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها از دید گردشگران خارجی است با رویکرد نقشه ادراکی ...
بیشتر
کشور ایران با دارا بودن قابلیتهای منحصر به فردی مانند جاذبههای طبیعی و تاریخی فراوان، توانایی زیادی برای توسعه گردشگری دارد و برای جذب بیشتر گردشگران، نیاز به شناسایی نقاط قوت و ضعف این قابلیتها دارد. هدف این پژوهش تعیین جایگاه مکانهای تاریخی ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها از دید گردشگران خارجی است با رویکرد نقشه ادراکی است. این پژوهش از نظر هدف در زمره پژوهشهای کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری دادهها در زمره پژوهشهای توصیفی– پیمایشی جای میگیرد. جامعه آماری این پژوهش، گردشگران خارجی است که از مکانهای تاریخی تختجمشید، عالیقاپو و مسجد جامع اصفهان بازدید نمودهاند. بر اساس ادبیات نظری، پرسشنامهای متشکل بر 23 ویژگی مکانهای تاریخی، برای سنجش اهمیت و عملکرد از هر ویژگی در سه مکان مذکور طراحی شد. دادههای گردآوری شده به وسیله نرم افزار SPSS16 تحلیل و با استفاده از نرمافزار( R2009a )MATLAB نقشه ادراکی ترسیم شد. با اجرای تحلیل عاملی اکتشافی، این ویژگیها در هفت عامل اصلی خلاصه و با بکارگیری تحلیل اهمیت–عملکرد، نقشه ادراکی سه مکان تهیه شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که جایگاه این مکانها تقریبا شبیه به هم است. عامل بهداشتی و عامل اطلاعاتی از نقاط ضعف اصلی و عامل جذابیت مکان تاریخی و عامل دسترسی از نقاط قوت هر سه مکان است. همچنین، هر سه مکان در عاملهای امکانات خوردنی، استراحت، و موسیقی دارای ضعف هستند.