شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم‌گیری جمعی و پیامدهای آن

سید محسن میرباقری؛ عطاءالله رفیعی آتانی

دوره 26، شماره 3 ، مهر 1401، ، صفحه 26-45

چکیده
  مسأله اصلی در علم مدیریت، تصمیم‌گیری است و می‌توان موفقیت یا شکست هر مدیری را وابسته به تصمیماتش دانست. یکی از روش هایی که می‌تواند بسیار به صحت تصمیم مدیران کمک کند، تصمیم‌گیری جمعی است. در این مقاله سعی شده است مفاهیم مرتبط با تصمیم‌گیری جمعی توضیح داده شود و سپس با استفاده از روش داده بنیاد مهمترین سئوالات مرتبط با این روش پاسخ ...  بیشتر

ارائه الگوی مدیریت منابع انسانی شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور

محمد خادمی کله لو؛ سیدمحمد صاحبکار خراسانی

دوره 26، شماره 3 ، مهر 1401، ، صفحه 70-93

چکیده
  ادبیات نوظهور سرمایه انسانی نقش کارکنان دانشی را به‌عنوان یک منبع کلیدی نوآوری در شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور برجسته می‌کند و بروز قابلیت‌های نوآورانه کارکنان را نیازمند برنامه‌های مداخله گرایانه مدیریتی می‌داند. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت منابع انسانی در شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور با رویکرد ترکیبی ...  بیشتر

نقش کیفیت محیط اطلاعات داخلی درکاهش ریسک مالیاتی شرکت‌ها

محمدعلی ساری؛ حسین اعتمادی؛ سحر سپاسی

دوره 23، شماره 2 ، تیر 1398، ، صفحه 1-27

چکیده
  مطابق دیدگاه اطلاعاتی، کارکرد اصلی حسابداری، ارائه اطلاعات و درنتیجه کاهش عدم اطمینان است. براین‌اساس، محیط اطلاعات داخلی باکیفیت، به‌دلیل تسهیل هماهنگ‌سازی طرح‌ریزی مالیاتی بین بخش‌های مختلف شرکت و ارائه مستندات به مقامات مالیاتی، ریسک نکول مالیات ابرازی توسط ممیزان مالیاتی را کاهش می‌دهد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر کیفیت ...  بیشتر

ارائه الگوی ارزشیابی اثرات پژوهش های مدیریتی

امیر بابااکبری ساری؛ محمد قهرمانی؛ کوروش فتحی واجارگاه؛ علی رضا موتمنی

دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 93-119

چکیده
  پژوهش در حوزه‏ مدیریت دارای ذینفعان متعدد بوده و به منابع مالی و انسانی بسیار زیادی نیاز دارد. الگوهای ارزشیابی اثر پژوهش می‏تواند به ذینفعان کمک کند تا از آثار سرمایه‏گذاری‏ها و اقدام‌های پژوهشی خود اطمینان حاصل کنند. هدف این پژوهش ارائه الگو برای ارزشیابی اثر پژوهش‏ها در حوزه مدیریت است، بر این اساس 20 الگو با جستجو موضوعی ...  بیشتر

مدیریت قبیلگی و مدیریت مدنی در نهج‌البلاغه

سیدمحمد مهدی جعفری

دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1385، ، صفحه 91-110

چکیده
  اسلام در روزگاری پدیدار شد که سراسر سرزمین جزیر‌ه‌العرب در زیر حکومت قبایل، دوران سختی را پشت سر می‌گذاشت. فرهنگ قبیله، آداب و رسومی را بر مردم تحمیل کرده بود که مردم در زیر بار آن توان راه رفتن، به رشد و تعالی دست یافتن و به مقصد انسانی رسیدن را از دست داده بودند. اسلام از همان آغاز به از هم پاشیدن نظام قبیلگی و ویران کردن ساختار قبیله ...  بیشتر

طراحی الگوی بازاریابی صادراتی فرش دستباف ایران

محمدعلی شم‌آبادی؛ سیدحمید خدادادحسینی

دوره 9، شماره 20 ، مهر 1384، ، صفحه 73-100

چکیده
  در ورود به هزاره جدید، تغییرات با شتاب زیادی درحال رخ دادن است. امروز شباهتی به دیروز ندارد و فردا از امروز متفاوت خواهد بود. بنابراین شرکتهای موفق مجبور خواهند بود به سه امر مسلّم گسترش جهانی‌سازی، پیشرفتهای حیرت‌انگیز فناوری و بروز بی‌نظمی در اقتصاد و تجارت به‌وسیله فشارهای محیطی توجه کنند. در دهه‌های اخیر از طراحی الگوی بازاریابی ...  بیشتر