سروش سیاری؛ محمد پیریزاده؛ نکیسا رضایی
دوره 27، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 183-208
چکیده
برندسازی سیاسی نمادی تمامعیار از ایفای نقش اجتماعی برندها در زندگی انسانها میباشد. ورود مبحث برندسازی به سیاست نقطه عطفی در پژوهشهای بازاریابی سیاسی و ارتباطات سیاسی محسوب میشود. هدف اصلی پژوهشگران عبارت است از ترسیم نقشه دانشی از پژوهشهای برندسازی سیاسی در جهان که برای دستیابی به این هدف، از مطالعات علمسنجی استفاده ...
بیشتر
برندسازی سیاسی نمادی تمامعیار از ایفای نقش اجتماعی برندها در زندگی انسانها میباشد. ورود مبحث برندسازی به سیاست نقطه عطفی در پژوهشهای بازاریابی سیاسی و ارتباطات سیاسی محسوب میشود. هدف اصلی پژوهشگران عبارت است از ترسیم نقشه دانشی از پژوهشهای برندسازی سیاسی در جهان که برای دستیابی به این هدف، از مطالعات علمسنجی استفاده شده است. مطالعات علمسنجی با رویکردی کمی و کیفی به تحلیل دامنههای پژوهشی میپردازد تا بینش عمیقی نسبت به روند پیشرفت آنها در گذر زمان ایجاد کند. این پژوهش به لحاظ هدف، توصیفی و به لحاظ نتیجه، توسعهای محسوب میشود. برای دستیابی بدین اهداف از تکنیکهایی از جمله همرخدادی کلیدواژگان، برستنس و هماستنادی منابع در نرمافزارهای VOSviewer، CiteSpace و R استفاده شد. نتایج نشان میدهد که برندسازی سیاسی پیوندی عمیق با موضوعاتی چون احزاب، انتخابات و مفاهیم پایهای برند دارد که جلوه علمی و اجرایی آن به خوبی در کشورهای دارای نظام حزبی مشاهده میشود. چنین نتایجی میتواند به ارتقای جایگاه برندسازی سیاسی در سیاستگذاریهای خرد و کلان حکمرانی برای حل مسائل اساسی کشور کمک کند.