مسلم شیروانی ناغانی؛ روح الله بیات؛ صفر فضلی؛ علی اصغر پور عزت؛ طاهر روشندل
دوره 23، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 99-122
چکیده
تغییرات سریع و گستردۀ محیطی، نظامهای سنّتی راهبردپردازی را با چالش مواجه ساخته و آینده نگاری راهبردی به دلیل انعطاف پذیری در برابر بدیلهای متغیّر آینده، با استقبال روز افزونی از طرف سازمانها روبرو شده است. این پژوهش در پی توسعه مرحله راهبردپردازی در فرایند آینده نگاری راهبردی برای سازمانها است و از لحاظ هدف، تحقیقی ...
بیشتر
تغییرات سریع و گستردۀ محیطی، نظامهای سنّتی راهبردپردازی را با چالش مواجه ساخته و آینده نگاری راهبردی به دلیل انعطاف پذیری در برابر بدیلهای متغیّر آینده، با استقبال روز افزونی از طرف سازمانها روبرو شده است. این پژوهش در پی توسعه مرحله راهبردپردازی در فرایند آینده نگاری راهبردی برای سازمانها است و از لحاظ هدف، تحقیقی توسعه ای به شمار میآید. روش کلی تحقیق از نوع کیفی میباشد. ابتدا مبتنی بر تحلیل و تفسیر ادبیات و پیشینه پژوهش، 19 مورد الزامات و گامهای توسعه گزینه های راهبردیِ مستخرج از فرایند آینده نگاری راهبردی ارایه شدند. سپس به کمک تکنیک دلفی، فهرست موارد ارایه شده مورد اعتبار سنجی قرار گرفت. بر پایه رأی همگرای خبرگان در مرحله دوم دلفی، مقبولیت علمی و کاربردی همه موارد و برازش کلی آنها مورد تایید واقع شد. در پایان بر اساس الزامات و گامهای ارایه شده، به مدیران پیشنهاد شد که 26 گونه گزینه راهبردی یکپارچه ارایه شده در این تحقیق را در فرایند خلق راهبرد برای سازمانهای خود ملحوظ نمایند. نوآوری این تحقیق، ارایه شیوهای برای خلق گزینه های راهبردی در فرایند آیندهنگاری راهبردی است، که علاوه بر حفظ ماهیت مبتنی بر "مزیت رقابتی" راهبرد، با رویکردی یکپارچه در بُعد زمان و مکان، تمام فرصتها، تهدیدها، ضعفها و قوتها را با دو رویکرد "پیش فعالانه و فرافعالانه" لحاظ مینماید و گزینه های راهبردی را بصورت یکپارچه در سه افق کوتاه، میان و بلند مدت در کنار یکدیگر ترسیم میکند.