حسین رحمان سرشت؛ المیرا شاکری؛ شهرام آذری راد
دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 1-29
چکیده
امروزه رعایت اخلاق و حفظ ارزشهای اخلاقی یکی از پدیدههای مهم است که در بیشتر سازمانها مورد توجه قرار میگیرند. بر همین اساس هدف این مقاله بررسی اثر ویژگیهای دموگرافیک فردی، متغیرهای سازمانی و اخلاقی در تصمیمگیریهای اخلاقی حسابداران شرکتهای صنعتی تبریز است. برای نیل به هدف یادشده پانزده فرضیه مطرح شده است. جامعه آماری این ...
بیشتر
امروزه رعایت اخلاق و حفظ ارزشهای اخلاقی یکی از پدیدههای مهم است که در بیشتر سازمانها مورد توجه قرار میگیرند. بر همین اساس هدف این مقاله بررسی اثر ویژگیهای دموگرافیک فردی، متغیرهای سازمانی و اخلاقی در تصمیمگیریهای اخلاقی حسابداران شرکتهای صنعتی تبریز است. برای نیل به هدف یادشده پانزده فرضیه مطرح شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 1505 نفر از حسابداران صنایع خیلی کوچک، کوچک، متوسط و بزرگ شهر تبریز است که با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان و کرجسی، حجم نمونه 306 نفر به دست آمد. برای گردآوری دادههای لازم جهت آزمون فرضیههای تحقیق از پرسشنامه و سناریو استفاده شده است. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل آماری، ابتدا با استفاده از آمار توصیفی به توصیف متغیرهای پژوهشی اصلی و برخی متغیرهای جمعیتشناختی پرداخته شده و سپس در بخش آمار استنباطی با استفاده از تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی در چارچوب تحلیل مسیر فرضیهها بررسی شده است. نتایج بررسیها نشان میدهد که رابطه معناداری بین شناسایی مسئله اخلاقی و داوری اخلاقی، بین داوری اخلاقی و قصد اخلاقی و نیز بین شناسایی مسئله اخلاقی و قصد اخلاقی وجود دارد، در نتیجه مدل درست پشتیبانی شد. جو اخلاقی سازمان از عوامل پیشبینیکننده قوی درباره سه مرحله تصمیمگیری اخلاقی مورد مطالعه بود.