محمد جواد حضوری؛ محمدعلی سرلک؛ جهان عبدی؛ علی قربانی
دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، ، صفحه 263-284
چکیده
هنگامی که اهداف و منافع کارمند از طریق ساختارهای رسمی یا غیررسمی سازمان تأمین نمیشود و به این نتیجه میرسد که کار او در آن سازمان قابل انجام نیست، تلاش میکند با ایجاد جنجال توجه مدیران ارشد و سایر ذینفعان سازمان را به خود جلب کند. هدف این پژوهش دستیابی به نظریهای د خصوص شناسایی دلایل جنجالآفرینی کارکنان سازمانی، راهکارهایی ...
بیشتر
هنگامی که اهداف و منافع کارمند از طریق ساختارهای رسمی یا غیررسمی سازمان تأمین نمیشود و به این نتیجه میرسد که کار او در آن سازمان قابل انجام نیست، تلاش میکند با ایجاد جنجال توجه مدیران ارشد و سایر ذینفعان سازمان را به خود جلب کند. هدف این پژوهش دستیابی به نظریهای د خصوص شناسایی دلایل جنجالآفرینی کارکنان سازمانی، راهکارهایی برای مدیریت آن، همچنین درک این پدیده در سازمانها و تغییر در رفتارها انجام شده است. رهیافت پژوهش به صورت کیفی و استراتژی پژوهش مبتنیبر نظریهپردازی داده بنیاد است .جهت گردآوری اطلاعات پژوهش حاضر از مصاحبه نیمهساختار یافته و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی بهره گرفته شده است. نمونهگیری به روش نظری و هدفمند (قضاوتی و گلوله برفی) انجام شده است که بر مبنای آن تعداد 16 مصاحبه با کارکنان، مدیران، اعضاء هیأت علمی و خبرگان سازمانی دارای تجربه و دانش در مورد علت چنین رفتارهایی صورت گرفته است. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به طراحی مدل نظریه جنجال سازمانی شده است. با استفاده از روش معادلات ساختاری مدل مورد تأیید قرار گرفت و مشخص شد که 10 عامل در پیدایش جنجالآفرینی کارکنان درسازمان دخالت دارند.