بهروز دری نوکورانی؛ مصطفی زندیه؛ محسن نوتاش
دوره 18، شماره 4 ، دی 1393، ، صفحه 183-203
چکیده
طراحی شبکه زنجیره تأمین از اساسیترین مسائل مطرح در سازمانهاست، بهخصوص سازمانهایی که در سطح بینالمللی فعالیت میکنند. بهینهسازی این شبکه منجر به مدیریت کارا و مؤثر عملیات کل زنجیره تأمین میشود. طراحی شبکه تعداد، موقعیت، ظرفیت، نوع تسهیلات شبکه، مسیرهای توزیع، حمل مواد و محصولات از تأمینکننده تا مشتری و برعکس را مشخص ...
بیشتر
طراحی شبکه زنجیره تأمین از اساسیترین مسائل مطرح در سازمانهاست، بهخصوص سازمانهایی که در سطح بینالمللی فعالیت میکنند. بهینهسازی این شبکه منجر به مدیریت کارا و مؤثر عملیات کل زنجیره تأمین میشود. طراحی شبکه تعداد، موقعیت، ظرفیت، نوع تسهیلات شبکه، مسیرهای توزیع، حمل مواد و محصولات از تأمینکننده تا مشتری و برعکس را مشخص میکند. این پژوهش روش حل جدیدی براساس الگوریتمهای فرا ابتکاری MOGA و NSGAII برای یافتن مجموعهای از جوابهای پارتو بهینه ارائه میدهد. مسئله طراحی دو هدفه شبکه لجستیک یکپارچه، مجموعهای از جوابهای جایگزین را جهت توانمند ساختن تصمیمگیرندگان پیشنهاد میکند. نظر به اینکه در این تحقیق، سطح سرویس از اهمیت بالایی برخوردار میباشد، از این رو مدلسازی براساس برآورده شدن تمام تقاضای مشتریان انجام شده است.
اهداف مورد نظر برای بهینهسازی شبکه شامل کمینهسازی هزینه کل و بیشینهسازی استفاده متوازن از ظرفیت تسهیلات شبکه است که منجر به کاهش زمان در سرویسدهی به مشتریان (افزایش سطح سرویس) میشود. به این ترتیب نه مسئله آزمایشی از کوچک تا بزرگ طراحی شد و برای مقایسه کیفیت جوابهای پارتو به دست آمده از الگوریتمها، هفت معیار مطرح در فضای چند هدفه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که جوابهای تولیدی بهوسیله الگوریتم NSGAII از کیفیت بالاتری برخوردارند.
محمدرضا حمیدی زاده؛ حسن فارسیجانی؛ آناهیتا سالاری؛ بهروز دری نوکورانی
دوره 18، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 127-148
چکیده
در بازارهای پویا و رقابتی امروز صنایع و خدمات نیازمند روشهایی هستند که بتوانند به کمک آن بر چالشهای محیطی فایق آمده و محصولات و خدمات بدون اتلاف به مشتریان ارائه دهند. چنین ابزاری با شیوه تولید ناب حاصل میشود. از این رو با مطالعه ادبیات و پیشینه مدلهای تولید ناب در زنجیره تأمین 14 عامل اصلی شناسایی در قالب پرسشنامهای در اختیار ...
بیشتر
در بازارهای پویا و رقابتی امروز صنایع و خدمات نیازمند روشهایی هستند که بتوانند به کمک آن بر چالشهای محیطی فایق آمده و محصولات و خدمات بدون اتلاف به مشتریان ارائه دهند. چنین ابزاری با شیوه تولید ناب حاصل میشود. از این رو با مطالعه ادبیات و پیشینه مدلهای تولید ناب در زنجیره تأمین 14 عامل اصلی شناسایی در قالب پرسشنامهای در اختیار خبرگان و مدیران زنجیره تأمین صنعت خودرو قرار گرفت تا ارتباط و توالی این عوامل با روش ISM [1] مشخص شده و سپس با روش تحلیل مسیر تأیید شود. در این راستا، این عوامل در پنج سطح قرار گرفتند. سطح اول شامل اتلافات و رضایت مشتری، سطح دوم شامل کنترل منابع و بهبود مستمر، سطح سوم شامل ساختار جریان مواد، توسعه تأمینکننده و انتخاب تأمینکننده، سطح چهارم شامل آموزش و توانمندساز، ارتباط با مشتری، ارتباط با تأمینکننده و ساختار جریان اطلاعات، سطح پنجم شامل رفتار مدیریت، روشهای مدیریت و مهارت کارکنان میباشد. این ترتیب عوامل به مدیران کمک کرده تا در صورت پیادهسازی این عوامل برای بهبود روشهای تولید و نزدیک شدن به تولیدی ناب از کدام عوامل شروع کنند.