کامران شهانقی؛ غلامرضا جلالی نائینی؛ سهیل امامیان
دوره 18، شماره 3 ، مهر 1393، ، صفحه 1-24
چکیده
چکیده یکی از مهمترین رسالت دولتها، خصوصاً در کشورهای درحال توسعه، اجرای پروژههای زیرساختی و زیربنایی است. نیاز شدید کشورها به انجام این پروژهها از سویی و ضعف مالی، مدیریتی و اجرایی دولت در اجرای آنها از سوی دیگر، لزوم بهرهگیری از سیاستهای جدید در این راستا را نمایان ساخته است.مشارکت دولت و بخش خصوصی (PPP) یکی از رایجترین ...
بیشتر
چکیده یکی از مهمترین رسالت دولتها، خصوصاً در کشورهای درحال توسعه، اجرای پروژههای زیرساختی و زیربنایی است. نیاز شدید کشورها به انجام این پروژهها از سویی و ضعف مالی، مدیریتی و اجرایی دولت در اجرای آنها از سوی دیگر، لزوم بهرهگیری از سیاستهای جدید در این راستا را نمایان ساخته است.مشارکت دولت و بخش خصوصی (PPP) یکی از رایجترین و پرکاربردترین این-گونه سیاستهامیباشد و طی دو دهه اخیر گرایش به آن افزایش یافته است. اما ماهیت بلند مدت این پروژههاو تغییرات سریع بازار موجب بروز اختلافات متعدد در طول فازهای اجرایی این پروژهها شده، به گونهای که بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد اکثر این پروژهها با چندین مرحله مذاکره مجدد همراه بودهاند. این مقاله سعی دارد تا با بکارگیری نظریه بازیها راهکار مناسبی را برای برون رفت از مشکلات مالی احتمالی و جلوگیری از بروز تأخیر در اجرای پروژهها ارائه نماید. مدل ارائه شده در این تحقیق از نوع بازیهای پویا با اطلاعات کامل بوده و بیشترین همخوانی را با فضای واقعی دارا میباشد، به گونهای کهپدیدههای مختلفی چون فرصتطلبی پیمانکار خصوصی، ارزش زمانی پول، مذاکره با پیمانکاران دیگر و هزینههای مختلف سیاسی تحمیل شده به دولت را لحاظ نموده است. در نهایت راهکارهایی برای پیشگیری از بروز اینگونه اختلافات و بهبود فرآیند اجرایی پروژههای PPPارائه شده است.