سیدحسین حسینی؛ حامد شکوری گنجوی؛ عالیه کاظمی
دوره 22، شماره 3 ، آذر 1397، ، صفحه 133-158
چکیده
بررسی پیشینه اقتصاد سیاسی بینالملل به روشنی نشان میدهد که کشف مخازن عظیم نفت خام نقش بسیار مهمی در وقایع سیاسی و نیز تعریف و تأمین منافع ملی کشورها ایفا نموده است. بیتردید منابع طبیعی و به طور خاص ذخایر نفت خام کشورمان به عنوان منابعی بین نسلی تلقی شده و حفظ عدالت بین نسلی و ارتقا منافع ملی در بلندمدت ضرورتی انکارناپذیر و از اهداف ...
بیشتر
بررسی پیشینه اقتصاد سیاسی بینالملل به روشنی نشان میدهد که کشف مخازن عظیم نفت خام نقش بسیار مهمی در وقایع سیاسی و نیز تعریف و تأمین منافع ملی کشورها ایفا نموده است. بیتردید منابع طبیعی و به طور خاص ذخایر نفت خام کشورمان به عنوان منابعی بین نسلی تلقی شده و حفظ عدالت بین نسلی و ارتقا منافع ملی در بلندمدت ضرورتی انکارناپذیر و از اهداف و وظایف کلیدی دولتمردان ایران به شمار میرود. در این پژوهش با تمرکز بر بعد اقتصادی منافع ملی با استفاده از روش سیستم دینامیک به بررسی و مدلسازی تغییرات دینامیک در منافع اقتصادی ملی کشور ناشی از تحولات صنعت نفت با توجه به تحولات بازار نفت پرداخته شده است. ساختار شکلگیری ظرفیت تولید، میزان تولید و درآمدهای حاصل از فروش داخلی و بینالمللی نفت و فرآوردههای نفتی کشور مدلسازی و متغیرهای مرتبط با منافع ملی اقتصادی حاصل از آن فرمولبندی شده است. سیستم مورد نظر در نرمافزار ونسیم شبیهسازی و نتایج مدل در چند سناریو شامل سناریوی رشد و رونق در بازار نفت، سناریوی وضع موجود، سناریوی رکود در بازار نفت، حفظ سهم بازار توسط اوپک و حفظ سطح درآمد کشورهای اوپک تشریح و تحلیل شده است. با توجه به نتایج حاصل از اجرای مدل، افزایش قیمتهای داخلی حاملهای انرژی به سمت قیمتهای بینالمللی و همچنین افزایش سهم بودجه برای سرمایهگذاری در حوزههای با ارزش افزوده بیشتر در صنعت نفت برای افزایش منافع ملی اقتصادی توصیه میشود.
محمدباقر منهاج؛ عالیه کاظمی؛ حامد شکوری گنجوی؛ محمدرضا مهرگان؛ محمدرضا تقی زاده
دوره 14، شماره 2 ، شهریور 1389، ، صفحه 203-220
چکیده
در این مقاله با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی و با در نظر گرفتن شاخص های اقتصادی و
اجتماعی، تقاضای انرژی بخش حمل و نقل کشور در سال های 1386 تا 1400 پیش بینی شده است. از
شبکه های عصبی رو به جلو با ناظر برای پیش بینی و از الگوریتم پس انتشار برای آموزش شبکه ها
استفاده شده است. برای بررسی تأثیر شاخص های اقتصادی و اجتماعی بر تقاضای انرژی بخش ...
بیشتر
در این مقاله با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی و با در نظر گرفتن شاخص های اقتصادی و
اجتماعی، تقاضای انرژی بخش حمل و نقل کشور در سال های 1386 تا 1400 پیش بینی شده است. از
شبکه های عصبی رو به جلو با ناظر برای پیش بینی و از الگوریتم پس انتشار برای آموزش شبکه ها
استفاده شده است. برای بررسی تأثیر شاخص های اقتصادی و اجتماعی بر تقاضای انرژی بخش حمل
و نقل، داده های مربوط به تولید ناخالص داخلی، جمعیت و تعداد خودرو طی سال های 1347 تا 1385
به کار گرفته شده است. نتایج حاصل از پیش بینی با این روش در مقایسه با روش رگرسیون
چندمتغیره، نشان دهنده خطای به مراتب کمتری است،؛ به طوری که درصد میانگین قدرمطلق خطا
6% کاهش یافت. / 15 % به 05 / از 52