شمسالدین ناظمی؛ سعید مرتضوی؛ عفت ملک
دوره 13، شماره 4 ، بهمن 1388، ، صفحه 249-280
چکیده
رقابتیشدن روزافزون بازار محصولات مختلف در سطح ملی و جهانی و تغییرات مداوم فناوری و نیازهای مشتریان، ضرورت برنامهریزی استراتژیک بهویژه توجه به موقعیت محصولات در چرخه عمر محصولات را بیش از پیش نمایان میسازد. در این پژوهش به منظور استفاده از مفهوم چرخه عمر محصول، مدل لیتل برای تدوین استراتژی برای محصولات منتخب یک شرکت تولیدی- ...
بیشتر
رقابتیشدن روزافزون بازار محصولات مختلف در سطح ملی و جهانی و تغییرات مداوم فناوری و نیازهای مشتریان، ضرورت برنامهریزی استراتژیک بهویژه توجه به موقعیت محصولات در چرخه عمر محصولات را بیش از پیش نمایان میسازد. در این پژوهش به منظور استفاده از مفهوم چرخه عمر محصول، مدل لیتل برای تدوین استراتژی برای محصولات منتخب یک شرکت تولیدی- توزیعی در بازار شهر مشهد به کار گرفته شده است. به این منظور ابتدا با استفاده از اطلاعات فروش شرکت مذکور، جایگاه محصولات منتخب در چرخه عمرشان مشخص شد. سپس برای تعیین موقعیت رقابتی محصولات منتخب از جامعه 931 عضوی خرده فروشان سطح شهر مشهد، با استفاده از روش نمونهگیری متناسب 97 خرده فروش به صورت تصادفی انتخاب و اطلاعات فروش آنها استفاده شد. پس از تعیین جایگاه محصولات منتخب در ماتریس لیتل، بهترتیب استراتژیهای کلی «بهبود»، «توسعه طبیعی»، «توسعه طبیعی»، «بهبود» و «توسعه طبیعی»، روشهای عمده «تغییر جهت»، «رشد»، «کسب تدریجی موقعیت»، «تجدید» و «راهاندازی»، و استراتژیهای عمومی برای پنج محصول شرکت انتخاب شد.
سعید مرتضوی؛ شمس الدین ناظمی
دوره 9، شماره 20 ، مهر 1384، ، صفحه 167-190
چکیده
در این پژوهش به بررسی و تحلیل رابطه بین دو متغیر مهم هوش عاطفی و سبک رهبری پرداخته شده است. جامعه آماری این تحقیق، مدیران بازرگانی شرکتهای تولیدی صنایع غذایی و خودروسازی شهر مشهد به تعداد 266 نفر بود که با توجه به آن، حجم نمونه برابر با 73 نفر تعیین شد. دادههای مربوط به هوش عاطفی بهوسیله پرسشنامه هوش عاطفی «ویزینگر» و دادههای مربوط ...
بیشتر
در این پژوهش به بررسی و تحلیل رابطه بین دو متغیر مهم هوش عاطفی و سبک رهبری پرداخته شده است. جامعه آماری این تحقیق، مدیران بازرگانی شرکتهای تولیدی صنایع غذایی و خودروسازی شهر مشهد به تعداد 266 نفر بود که با توجه به آن، حجم نمونه برابر با 73 نفر تعیین شد. دادههای مربوط به هوش عاطفی بهوسیله پرسشنامه هوش عاطفی «ویزینگر» و دادههای مربوط به سبک رهبری (تحول بخش- مبادلهای) بهوسیله پرسشنامه سبک رهبری «وارنر بورک» جمعآوری گردید. برای روایی پرسشنامهها از روایی محتوایی و برای پایایی آنها از روش تنصیف استفاده شد که نتایج آن برای پرسشنامه هوش عاطفی برابر 83/0 و برای پرسشنامه سبک رهبری برابر 79/0 محاسبه شد. نتایج نشان میدهد که یک رابطه مثبت و معنادار بین هوش عاطفی و سبک رهبری تحول بخش وجود دارد. همچنین بین هوش عاطفی و سبک رهبری مبادلهای یک رابطه منفی و معنادار مشاهده شد. در بررسی رابطه بین سن و جنسیت، مطالعه نشان داد که شدت و ضعف رابطه بین هوش عاطفی و سبک رهبری تحول بخش با متغیر سن دارای رابطه مستقیم و معنادار است. آزمون متغیر جنسیت در تعیین میزان رابطه بین هوش عاطفی و سبک رهبری تحول بخش نشان میدهد که این رابطه برای مردان از زنان بیشتر است.