سیدفاضل موسوی؛ عادل آذر؛ علی رجب زاده؛ آمنه خدیور
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 299-322
چکیده
بودجهریزی بر مبنای عملکرد یکی از کلیدیترین عوامل کارایی در سازمانهای امروزی است. از نظر اقتصادی فلسفه وجودی بودجه ناشی از وجود نوعی تناقض کلی است که در هر جامعهای وجود دارد و به طور کامل علم اقتصاد را پدید آورده است.عدم شناخت و ساختاردهی مسأله بودجه یکی از مشکلات عملیاتی شدن بودجهریزی بر مبنای عملکرد در سازمانها از دید ...
بیشتر
بودجهریزی بر مبنای عملکرد یکی از کلیدیترین عوامل کارایی در سازمانهای امروزی است. از نظر اقتصادی فلسفه وجودی بودجه ناشی از وجود نوعی تناقض کلی است که در هر جامعهای وجود دارد و به طور کامل علم اقتصاد را پدید آورده است.عدم شناخت و ساختاردهی مسأله بودجه یکی از مشکلات عملیاتی شدن بودجهریزی بر مبنای عملکرد در سازمانها از دید صاحبان نظر است؛ بنابراین در این تحقیق بر آن شدیم تا از روششناسیسیستمهای نرم برای رویارویی با مسائل بودجهریزی استفاده شود که دارای اجزای اجتماعی، سیاسی و انسانی است. در این متدولوژی مشکل جزئی از یک سیستم و نه یک مشکل منفرد بررسی میشود. پس از ساختاردهی به مسأله و شناسایی ترجیحات خبرگان با استفاده از مدل سلسله مراتبی فازی خوشهای پیشنهاد شده به شبیهسازی اوزان شاخصها و الویتبندی استانهای کشور با تاپسیس فازی پرداخته شد. با ترکیب این دو رویکرد برنامههای سازمان تأمین اجتماعی در سه زمینه بیمه، درمان و سرمایهگذاری الویتبندی شدند. نتایج خلاء ایجادشده را روشن و مسیر را برای تخصیص بودجه به استانهای کشور هموار ساخت.
آمنه خدیور؛ فاطمه درتاج
دوره 20، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 93-118
چکیده
سیستم های مدیریت دانش مبتنی بر رایانش ابری باعث ایجاد مزیت رقابتی از طریق کاهش هزینه ها و بهبود عملکرد می شوند. پیاده سازی سیستم های مدیریت دانش ابری در سازمان و بهره برداری از مزایای ارزشمند آن، مستلزم شناسایی عوامل موثر بر موفقیت پیاده سازی از نظرطراحان و پیاده سازان است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق آمیخته یا ترکیبی در دو بخش ...
بیشتر
سیستم های مدیریت دانش مبتنی بر رایانش ابری باعث ایجاد مزیت رقابتی از طریق کاهش هزینه ها و بهبود عملکرد می شوند. پیاده سازی سیستم های مدیریت دانش ابری در سازمان و بهره برداری از مزایای ارزشمند آن، مستلزم شناسایی عوامل موثر بر موفقیت پیاده سازی از نظرطراحان و پیاده سازان است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق آمیخته یا ترکیبی در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی از روش تئوری زمینه ای یا داده بنیاد و در بخش کمی از روش توصیفی -پیمایشی استفاده شده است . عوامل موفقیت و مدل تحقیق، خروجی روش داده بنیاد است. برای انجام مطالعات میدانی ، براساس عوامل انتخاب شده، پرسشنامه ای تنظیم شد و اهمیت عوامل موفقیت و اولویت آن ها به نظر سنجی بین خبرگان مدیریت دانش و رایانش ابری گذاشته شده است. بر اساس نتایج حاصله عوامل هفت گانه به دست آمده، با احتساب اولویت بندی، به ترتیب شامل عوامل مربوط به اعتماد، عوامل مدیریتی، عوامل انسانی و فرهنگی، عوامل سازمانی،عوامل فنی، عوامل اقتصادی،عوامل محیطی می باشند. مهم ترین پیامد های شناسایی شده بکارگیری این سیستم ها در سازمان ها شامل کاهش زمان انجام فرآیند های مدیریت دانش ، بهبود عملکرد و افزایش مزیت رقابتی می باشد.
عباس مقبل؛ عادل آذر؛ آمنه خدیور؛ منصوره زارع زاده
دوره 19، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 1-29
چکیده
باتوجه به افزایش پیچیدگی و تنوع مسائل استراتژیک در سازمانهای امروزی، لاجرم مدلهای تحلیل و تصمیمگیرینیز بایستی جهت مواجهه با این پیچیدگی توسعه پیدا کند. نظر بهاین مسئله، این مقاله درپی بهرهگیری از روشهای جامعنگر سیستمی که دارای قابلیت خوبی در حل مسائل پیچیده و پویا هستند، برای جاریسازی استراتژیهای سازمانی و پاسخگویی ...
بیشتر
باتوجه به افزایش پیچیدگی و تنوع مسائل استراتژیک در سازمانهای امروزی، لاجرم مدلهای تحلیل و تصمیمگیرینیز بایستی جهت مواجهه با این پیچیدگی توسعه پیدا کند. نظر بهاین مسئله، این مقاله درپی بهرهگیری از روشهای جامعنگر سیستمی که دارای قابلیت خوبی در حل مسائل پیچیده و پویا هستند، برای جاریسازی استراتژیهای سازمانی و پاسخگویی به برخی از نارساییهای موجود در روشها و مدلهای اجرای استراتژی میباشد. باتوجه به اینکه هریک از متدلوژیهای سیستمی دارای محدودیتهایی هستند، متامتدلوژی «سیستم مداخلات جامع» بهدلیل تمامیت آن و قابلیت بهرهگیری از ترکیب متدلوژیها، برای تدوین نقشهراه اجرای استراتژی انتخاب شدهاست. نقشهراهپیشنهادی، بابکارگیری متدلوژیهای سیستمی، ضمن بسترسازی فرهنگی و یادگیری استراتژی در سازمان، فرآیند اجرا و بخشی از تدوین و ارزیابی استراتژیها را روشمند ساختهاست. همچنیناین نقشهراه از طریق برقراری اجماع میان ذینفعان و مجریان استراتژی بهآرامی توانسته فاصله میان لایههای استراتژیک و عملیاتی را در سازمان کاهشدهد. برطبق مراحل پیادهسازی متامتدلوژی، ابتدا موانع اجرای استراتژی در سازمانهای عمومی بررسیشده، سپس دو متدلوژی پویاییهای سیستم و متدلوژی سیستمهای نرم بهعنوان متدلوژیهای غالب انتخابشده، بدینصورت که با استفاده از متدلوژی سیستمهای نرم، استراتژیهای عملیاتی استخراجشده و با کمک متدلوژی پویاییهای سیستم،اولویتبندی استراتژیها و تخصیص منابع انجامشده، در مرحله آخر با پیادهسازی متدلوژی سیستمهای نرم در یک سازمان عمومی، متامتدلوژی اجرا و گامهای اولیه نقشهراه استخراج شدهاست. درپایان نقشهراه اجرای استراتژی در طی ده گام و دو اقدام اصلی ارائه و به اعتبارسنجی آن پرداخته شده که بکارگیری این نقشهراه در سازمانهای عمومی منجربه تدوین برنامه عملیاتی و دستیابیبه سیستمی از شاخصهای عملکردی خواهدشد.
سیما جواهری؛ آمنه خدیور
دوره 19، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 117-146
چکیده
به منظور مواجهه با موضوع مدیریت دانش، سازمانها ناگزیر از تدوین استراتژی مدیریت دانش و تدوین استراتژی دانش هستند. مدلها و روشهای مختلفی برای تدوین این استراتژیها ارائه شده است. در این پژوهش یک مدل سیستم داینامیک برای انتخاب و تلفیق این دو نوع استراتژی ارائه شده است. در این مدل عوامل سازمانی مانند استراتژی عمومی کسب و کار سازمان، ...
بیشتر
به منظور مواجهه با موضوع مدیریت دانش، سازمانها ناگزیر از تدوین استراتژی مدیریت دانش و تدوین استراتژی دانش هستند. مدلها و روشهای مختلفی برای تدوین این استراتژیها ارائه شده است. در این پژوهش یک مدل سیستم داینامیک برای انتخاب و تلفیق این دو نوع استراتژی ارائه شده است. در این مدل عوامل سازمانی مانند استراتژی عمومی کسب و کار سازمان، ساختار سازمانی، عوامل فرهنگی، منابع انسانی و زیرساختهای فناوری اطلاعات به عنوان متغیرهای تاثیر گذار در نظر گرفته شده اند. از طرفی در رویکرد پویا برای ایجاد استراتژیهای دانش و مدیریت دانش، وضعیت فرایندهای خلق و انتشار دانش و نیز سطح دانش آشکار و پنهان، تاثیر مستقیمی بر استراتژیهای انتخابی دارند. در این پژوهش ابتدا متغیرهای دانشی سازمان مورد مطالعه شناسایی گشته و سطح اولیهی آنها و عوامل تاثیر گذار بر افزایش یا کاهش مقدار آنها مشخص گردیدهاند، سپس نمودارهای علت و معلولی و نرخ و حالت آنها ترسیم شده است. در پایان پس از آزمون و شبیه سازی مدل دینامیکی،سناریوها و سیاست های مختلفی برای نمونه مورد مطالعه پیشنهاد شده است. نتایج سناریو های منتخب نشان دهنده بهبود در متغیرهای مربوط به هر دو نوع استراتژی دانش و استراتژی مدیریت دانش است. واژههای کلیدی:مدیریت دانش، استراتژی دانش، استراتژی مدیریت دانش، پویایی شناسی سیستمها
آمنه خدیور؛ عادل آذر
دوره 18، شماره 3 ، مهر 1393، ، صفحه 67-94
چکیده
تحقیقات و مطالعات زیادی درباره نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد انجام شده و مدلها و چارچوبهای مفهومی و فرآیندی بسیاری برای آن ارائه شده است که همگی در قالب پارادایم مدرن قابل تبیین و تفسیر هستند . در سالهای اخیر که این نظام مورد توجه مجدد محققان و برنامه ریزان قرار گرفته است، بررسی این نظام از منظر پارادایم پسا مدرن می تواند منجر به ...
بیشتر
تحقیقات و مطالعات زیادی درباره نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد انجام شده و مدلها و چارچوبهای مفهومی و فرآیندی بسیاری برای آن ارائه شده است که همگی در قالب پارادایم مدرن قابل تبیین و تفسیر هستند . در سالهای اخیر که این نظام مورد توجه مجدد محققان و برنامه ریزان قرار گرفته است، بررسی این نظام از منظر پارادایم پسا مدرن می تواند منجر به نتایج جالبی در خصوص استفاده از مفاهیم این نظام بودجه ریزی در فضای عصردانش و اطلاعات شود. در این مقاله نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد از منظر بنیانهای اصلی آن مانند کنترل ، ساختار بودجهریزی ، برنامه ریزی استراتژیک ، هزینه یابی بر مبنای فعالیت ،ارزیابی و مدیریت عملکرد مورد شالوده شکنی قرار گرفته است. در ادامه ضمن مروری بر مدل ورای بودجه ریزی ،نتایج حاصل از شالوده شکنی انجام شده در قالب شبه مدل ورای بودجه ریزی بر مبنای عملکرد جمع بندی شده است.
شعبان الهی؛ آمنه خدیور؛ علیرضا حسن زاده
دوره 14، شماره 3 ، آذر 1389، ، صفحه 24-59
چکیده
برای ارزیابی و انتخاب استراتژی مناسب مدیریت دانش، عوامل سازمانی زیادی باید مورد توجه قرار بگیرد. از طرفی در رویکرد پویا برای ایجاد استراتژی مدیریت دانش، وضعیت فرایندهای خلق و انتشار دانش تأثیر مستقیمی بر استراتژیهای انتخابی دارد. رویکردهای انسان-گرا و سیستم- گرا در استراتژی مدیریت دانش دارای تفاوتهای بنیادی با یکدیگر بوده ...
بیشتر
برای ارزیابی و انتخاب استراتژی مناسب مدیریت دانش، عوامل سازمانی زیادی باید مورد توجه قرار بگیرد. از طرفی در رویکرد پویا برای ایجاد استراتژی مدیریت دانش، وضعیت فرایندهای خلق و انتشار دانش تأثیر مستقیمی بر استراتژیهای انتخابی دارد. رویکردهای انسان-گرا و سیستم- گرا در استراتژی مدیریت دانش دارای تفاوتهای بنیادی با یکدیگر بوده و نیاز به زیر ساختها، روشها و ابزارهایی از مدیریت دانش دارند که با هم متفاوت و گاهی اوقات متضادند. در این پژوهش ابتدا مرور مبانی نظری از تحقیقات موجود در ارتباط با استراتژیسازی مدیریت دانش انجام شد و عوامل تأثیرگذار بر استراتژی مدیریت دانش سازمانی از چارچوبها و مدلهای مفهومی و متدولوژیها و روشهای اجرایی موجود استخراج شدند. سپس یک متدولوژی جامع برای ایجاد استراتژی مدیریت دانش ارائه شد. در این متدولوژی عواملی که بر استراتژی انتخاب شده نهایی اثر میگذارند عبارتند از:استراتژی عمومی کسب و کار سازمان، ساختار سازمانی، عوامل فرهنگی و فرایندهای خلق و انتشار دانش در ناحیه دانش بر سازمان. در این متدولوژی بر تأثیر متقابل استراتژیهای فناوری اطلاعات و مدیریت منابع انسانی بر استراتژی مدیریت دانش تأکید میشود، ضمن اینکه در همه مراحل متدولوژی توجه به استراتژی پویای مدیریت دانش وجود داشته و استراتژی نهایی برای سازمان به صورتی طیفی از انسان گرایی تا سیستم گرایی و با هدف توازن سطح دانش آشکار و ضمنی سازمان در نظر گرفته میشود. متدولوژی ارائه شده در قالب فرضیههای تحقیق با نظر سنجی از خبرگان آزمون و تأیید و در سه سازمان نمونه به عنوان مطالعه موردی پیادهسازی شده است. در پایان در ارتباط با استراتژیهای متفاوت به دست آمده برای سه سازمان نمونه تحلیل و مقایسه صورت گرفته است .