الهام احقاقی؛ امیر مانیان؛ محمد موسی خانی
دوره 18، شماره 3 ، مهر 1393، ، صفحه 157-180
چکیده
برای سازمانهایی که، با فشار و ماندن در محیط رقابتی روبرو هستند ، افزایش اثربخشی و مدیریت ریسک دارای اهمیت است. در این زمینه ابزارهای ارزیابی طراحی شده، به سازمانها کمک می کند. در این پژوهش هدفمان ارائه مدل ارزیابی بلوغ همکاری در شبکه های بین سازمانی می باشد. در این تحقیق ابتدا مدل های همکاری، چارچوب های مفهومی همکاری و مدل های بلوغ ...
بیشتر
برای سازمانهایی که، با فشار و ماندن در محیط رقابتی روبرو هستند ، افزایش اثربخشی و مدیریت ریسک دارای اهمیت است. در این زمینه ابزارهای ارزیابی طراحی شده، به سازمانها کمک می کند. در این پژوهش هدفمان ارائه مدل ارزیابی بلوغ همکاری در شبکه های بین سازمانی می باشد. در این تحقیق ابتدا مدل های همکاری، چارچوب های مفهومی همکاری و مدل های بلوغ همکاری، "بلوغ همکاری در شبکه های بین سازمانی" و تعامل پذیری بررسی شدند. بعد از تحلیل مدل های بلوغ 5 سطح مستقل، موقت، هماهنگ شده، استانداردسازی شده و بهینه سازی نتیجه شده است. سپس با استفاده از رویکرد "علم طراحی" و متدلوژی تحقیق "فراترکیب" 7 بعد (ساختاری، رفتاری، فرآیندی، داده و اطلاعات، استراتژی، سیستم ها و نوآوری) و 25 شاخص استخراج شد، در مرحله بعد به واسطه نظرسنجی از خبرگان مدل پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تحلیل پرسشنامه از آزمون دوجمله ای استفاده شد، تمامی شاخص ها مورد تایید بود و هیچ کدام حذف نشد، سپس با استفاده از روش آزمون فریدمن، به اولویت بندی مولفه های هر بعد پرداخته شد. با روش میانگین موزون، وزن مولفه ها برای تعیین امتیاز نهایی هر یک از مولفه ها محاسبه گردید. طی پرسشنامه ای دیگر شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران که در شبکه شباب همکاری داشت مورد مطالعه قرار دادیم که در بین سطح بلوغ یک و دو، همکاری در شبکه قرار گرفته بود، نهایتاً پیشنهاداتی بر اساس ادبیات موضوع برای رسیدن به سطح بلوغ بالاتر و کاهش نقاط ضعف شرکت مزبور ارائه گردید.
بابک سهرابی؛ نیکتا شادمهری؛ امیر مانیان
دوره 18، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 223-245
چکیده
در سالهای اخیر وبسایتها به یکی از اصلیترین ابزار سازمانها برای ارتباط و ارائه خدمات به مشتریان و ذینفعان خود تبدیل شدهاند. با توجه به این مطلب باید اذعان داشت که علیرغم صرف هزینههای زیاد برای طراحی و پیادهسازی وبسایت از طرف سازمانها توجه بسیار کمی بر ارزیابی عملکرد وبسایتهای طراحی شده مبذول میشود که این به جهت ...
بیشتر
در سالهای اخیر وبسایتها به یکی از اصلیترین ابزار سازمانها برای ارتباط و ارائه خدمات به مشتریان و ذینفعان خود تبدیل شدهاند. با توجه به این مطلب باید اذعان داشت که علیرغم صرف هزینههای زیاد برای طراحی و پیادهسازی وبسایت از طرف سازمانها توجه بسیار کمی بر ارزیابی عملکرد وبسایتهای طراحی شده مبذول میشود که این به جهت نبود وجود ابزارها و چارچوبهای مناسب ارزیابی وبسایت میباشد. چارچوبهای ارزیابی وبسایت میتوانند به عنوان یک راهنمای خوب برای ایجاد یک وبسایت در فضای مجازی مورد استفاده قرار بگیرند و به مدیران وب سایتها کمک کنند تا در مرحله طراحی و یا در زمان پیادهسازی و اجرا، وبسایتهای خود را در جهت هر چه اثربخشتر بودن ارزیابی کنند.
در همین راستا مقاله حاضر با بررسی تحقیقات انجام شده در حوزه ارزیابی وبسایت در سالهای 1995 تا 2011، به استخراج شاخصها و عوامل مؤثر در ارزیابی وبسایت پرداخته و سپس با استفاده از آزمون انتروپی شانون شاخصهای پر تکرار را شناسایی کرده و چارچوب مفهومی شامل شش عامل اصلی کیفیت اطلاعات، ظاهر وبسایت، قابلیت کاربری، پشتیبانی مشتریان، کیفیت و اعتبار سازمان و ویژگیهای فنی، جهت ارزیابی وب سایت را ارائه داده است. در پایان نیز با بهرهگیری از نظرات خبرگان این حوزه، مدل پیشنهادی را مورد ارزیابی قرار داده است.
امیر مانیان؛ ابوذر عرب سرخی
دوره 14، شماره 3 ، آذر 1389، ، صفحه 195-226
چکیده
همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسبوکار سازمان کار آسانی نیست و آگاهی از حوزهها و عوامل حیاتی برای مدیریت آن نقشی انکارناپذیر در افزایش ضریب موفقیت اقدامات این حوزه خواهد داشت. باتوجه به اینکه مطالعات بسیار محدودی پیرامون عوامل حیاتی موفقیت برای همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسبوکار سازمان بهعمل آمده ...
بیشتر
همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسبوکار سازمان کار آسانی نیست و آگاهی از حوزهها و عوامل حیاتی برای مدیریت آن نقشی انکارناپذیر در افزایش ضریب موفقیت اقدامات این حوزه خواهد داشت. باتوجه به اینکه مطالعات بسیار محدودی پیرامون عوامل حیاتی موفقیت برای همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسبوکار سازمان بهعمل آمده است، این مقاله به ارائه نتایج حاصل از مطالعه تجربی خبرگان حوزه همراستایی استراتژیک پیرامون اهمیت نسبی عوامل حیاتی موفقیت مختلفی که بر همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسبوکار سازمان تأثیرگذار هستند، میپردازد.