سید محمد اعرابی؛ داود صادقی؛ سید علی اکبر افجه؛ تیمور محمدی
دوره 14، شماره 3 ، آذر 1389، ، صفحه 1-22
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر، دریافت بررسی رابطه هماهنگی گونههای پذیرش استراتژیهای تغییر سازمانی(گونههای ساختار، تکنولوژی، فرهنگ، نیروی انسانی، اهداف) بر افزایش عملکرد است.
روش: جامعه پژوهشی حاضر شامل شرکتهای هواپیمایی خارجی فعال در ایران است و کل شرکتهای مذکور در طول سالهای 79-1384 به عنوان نمونههای تحقیق مورد آزمون قرار ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر، دریافت بررسی رابطه هماهنگی گونههای پذیرش استراتژیهای تغییر سازمانی(گونههای ساختار، تکنولوژی، فرهنگ، نیروی انسانی، اهداف) بر افزایش عملکرد است.
روش: جامعه پژوهشی حاضر شامل شرکتهای هواپیمایی خارجی فعال در ایران است و کل شرکتهای مذکور در طول سالهای 79-1384 به عنوان نمونههای تحقیق مورد آزمون قرار گرفتند.
در اجرای این تحقیق از روش ترکیبی با رویکرد کیفی و کمی استفاده شد.روش کیفی استفاده شده در این تحقیق، مطالعه موردی بود و به منظور اجرای آن از مشاهده، مصاحبه و بررسی متون برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. روش کمی مورد استفاده در این تحقیق، میدانی و همبستگی بود. به منظور جمعآوری اطلاعات در این روش از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.
یافتهها: با استفاده از روش کیفی و روش کمی مشخص شد که به موازات افزایش عملکرد شرکتهای هواپیمایی، گونههای استراتژیهای تغییر سازمانی تغییر پیدا میکنند. در ضمن با افزایش میزان هماهنگی گونههای استراتژیهای تغییر سازمانی، میزان عملکرد (کارایی و اثربخشی) آنها نیز بالا میرود.
نتیجهگیری: سازمانهای درون یک صنعت میتوانند به گروههای عملکردی مختلف تقسیم شوند ( به عنوان نمونه عملکرد بالا، عملکرد متوسط، عملکرد پایین).
افزایش عملکرد از طریق هماهنگ سازی گونههای استراتژیهای تغییر به دو طریق انجام پذیر است: الف-افزایش عملکرد بین گروهی: به موازات افزایش هماهنگی بین گونههای استراتژیهای تغییر، سازمانها میتوانند صرف نظر از این که در چه گروهی هستند (عملکرد بالا ،عملکرد متوسط،عملکرد پایین)، به صورت فزاینده عملکرد خود را افزایش دهند؛ ب- افزایش عملکرد درون گروهی: به موازات افزایش هماهنگی بین گونههای استراتژیهای تغییر یک سازمان درون یک گروه خاص ( بهعنوان نمونه ،گروه سازمانهای با عملکرد پایین) میتوان انتظار افزایش عملکرد آن سازمان خاص را درون گروه خود داشت.