محاسبه ارزش عمر مشتریان با در نظر گرفتن پویایی رفتار آنها با استفاده از زنجیره مارکف (مورد مطالعه: شرکت ایساکو)

مریم شکاری اشکذری؛ امیر البدوی

دوره 22، شماره 4 ، بهمن 1397، صفحه 1-21

چکیده
  در دنیای کسب و کار رقابتی امروزه توانایی شناسایی مشتری‌های سودآور و به دست آوردن وفاداری بلندمدت آن‌ها از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است. محاسبه ارزش طول عمر مشتریان یک سازمان یکی از مباحث کلیدی در مطالعات مدیریت ارتباط با مشتری بوده و تخصیص بودجه‌های بازاریابی با استفاده از این شاخص صورت می‌گیرد. یکی از چالش‌های مهم در این حوزه ...  بیشتر

بررسی نقش تعدیل گری یادگیری زدایی در ارتباط بین سازگاری دانش جدید و انتقال دانش در شرکت دانش بنیان

امیرهوشنگ نظرپوری؛ ندا شاه سیاه

دوره 22، شماره 4 ، بهمن 1397، صفحه 22-46

چکیده
  مدیران سازمان‌ها برای موفقیت در محیط پرتلاطم کنونی نیازمند اتخاذ تصمیم‌های راهبردی جهت اجرای انتقال دانش هستند؛ بدین منظور هدف این پژوهش بررسی نقش تعدیل‌گری یادگیری‌زدایی در ارتباط بین سازگاری دانش جدید و انتقال دانش است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد و ماهیت علی- معلولی، از نظر روش گرد‌آوری داده کمی، با رویکرد ...  بیشتر

انتخاب مدیر پروژه بر اساس مدل شایستگی با استفاده از روش های تلفیقی سوآرا و واسپاس (مورد مطالعه: پروژه سیکاس پارک پیشگامان کویر یزد)

جلیل حیدری دهویی؛ سید جلال الدین حسینی دهشیری

دوره 22، شماره 4 ، بهمن 1397، صفحه 47-72

چکیده
  پروژه‌های ساخت و ساز به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن فرآیند، عملیات و محدودیت منابع یکی از پیچیده‌ترین انواع پروژه است که نقش مدیر پروژه برای موفقیت پروژه‌های ساخت و ساز حیاتی است. از این‌رو حوزه انتخاب مدیر پروژه ساخت و ساز از اهمیت برخوردار است. از طرفی انتخاب سیستماتیک و نظام‌مند مدیر پروژه ضروری است. در پژوهش‌های گذشته به موضوع ...  بیشتر

تدوین مدل نظری حکمرانی مؤثر بر عملکرد پروژه‌های بزرگ‌مقیاس چند سازمانه مشارکت مدنی

سمیرا کلبه داری؛ محمد حسین صبحیه؛ سیدنصرالله ابراهیمی

دوره 22، شماره 4 ، بهمن 1397، صفحه 73-101

چکیده
  سیستم حکمرانی در پروژه‌های بزرگ‌مقیاس که به‌ منظور اجرای آن شرکت‌های متنوعی تحت عنوان قرارداد مشارکت حضور پیدا می‌کنند می‌تواند بر عملکرد مشارکت و در نهایت عملکرد پروژه تأثیرگذار باشد. مطابق با مرور نقادانه ادبیات موضوع در این زمینه و دستیابی به شکاف تحقیقاتی مشخص گردید که داشتن سیستم حکمرانی مناسب یکی از عوامل کلیدی تأثیرگذار ...  بیشتر

ارائه مدل مفهومی استراتژی رقابت همکارانه در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات

امیر حسین قادری عابد؛ محسن نظری؛ محمود کمره ای؛ علی حیدری

دوره 22، شماره 4 ، بهمن 1397، صفحه 102-128

چکیده
  رقابت همکارانه که از تلفیق دو استراتژی رقابت و همکاری منتج می‌شود، نوع جدیدی از روابط بین سازمانی است که می‌تواند به وضعیتی برد - برد منتهی شود. در مقاله حاضر سعی شده است تا با استفاده از روش پژوهشی نظریه زمینه‌ای و استفاده از نظر خبرگان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، به یک مدل مفهومی از استراتژی رقابت همکارانه در این صنعت دست یابیم. ...  بیشتر

تأثیر مدیریت دانش شخصی بر فرهنگ و عملکرد نوآورانه در شرکت‌های دانش‌بنیان

سوران مولائی؛ رویا شاکری؛ نور محمد یعقوبی

دوره 22، شماره 4 ، بهمن 1397، صفحه 130-150

چکیده
  انعطاف‌پذیری، سرعت تغییر و نوآوری از جمله ویژگی‌های شرکت‌های موفق در زمان مؤثر است. شرکت‌های فعلی به‌ منظور بقا حتی برای یک دهه باید پیوسته تغییر کنند، اما تغییر به ‌تنهایی کافی نیست. تغییر باید مبتنی بر گردآوری داده‌های مناسب از محیط خارجی و داخلی و تبدیل آن‌ها به دانش باشد. مهارت‌های مدیریت دانش فردی از جمله مهارت‌ها و توانمندی‌های ...  بیشتر

مدل شایستگی-ظرفیت-عملکرد :واکاوی پسآیند‌های مثبت و منفی" تجربه‌زدگی" در انتخاب مدیران

حسن دانایی فرد

دوره 22، شماره 4 ، بهمن 1397، صفحه 152-175

چکیده
  تحصیلات و به طور خاص تجربه کاری صرفاً نوعی شایستگی است و زمانی ارزشمند است که منشا شکل‌گیری پدیده‌ای بنام ظرفیت در افراد شود که چنین ظرفیتی خود منشا عملکرد کاری خواهد بود. در بسته شایستگی‌های لازم برای احراز پست‌های مدیریتی عالی سازمانی و ملی در بخش دولتی تجربه کاری یکی از معیارهای بسیار کلیدی محسوب می‌شود، زیرا به نظر می‌رسد تجربه ...  بیشتر

شناسایی، معرفی و بررسی مدل‌های گوناگون کسب و کار و استخراج مهم‌ترین عوامل تشکیل‌دهنده این مدل‌ها با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای کمی– مطالعه مروری (بازه زمانی مطالعه: 1990 تا 2017)

علی نقی مصلح شیرازی؛ فرشاد علمدار یولی

دوره 22، شماره 4 ، بهمن 1397، صفحه 177-202

چکیده
  امروزه گسترش رقابت و افزایش پیچیدگی‌های محیطی گوناگون و تأثیرگذار بر فعالیت‌های کسب و کار به شکل فزاینده‌ای، قابل مشاهده است. بر این اساس به کارگیری مدل‌های مناسب کسب و کار برای تعیین نحوه عملکرد مطلوب فعالیت‌های سازمان تحت شرایط رقابتی و پیچیده یادشده از اهمیت بالایی برای مدیران برخوردار گردیده است؛ بنابراین شناسایی مدل‌های ...  بیشتر

ارزیابی سیستماتیک روش مدلسازی گروهی در تحلیل مسائل پویایی شناسی کیفی سیستم ها

علی حاجی غلام سریزدی؛ منوچهر منطقی

دوره 22، شماره 4 ، بهمن 1397، صفحه 203-224

چکیده
  در سال‌های اخیر در جامعه پویایی‌شناسی سیستم‌ها توجه به رویکردهای کیفی افزایش یافته است. یکی از روش‌های استخراج مدل‌های پویایی‌شناسی سیستم‌ها که در رویکرد کیفی استفاده فراوانی از آن شده است روش مدل‌سازی گروهی است که در این روش مشتریان در فرایند مدل‌سازی مشارکت داده می‌شوند. تاکنون مطالعه سیستماتیک زیادی برای ارزیابی اثربخشی ...  بیشتر

طراحی مدل توسعه یافته بلوغ بودجه ریزی بر مبنای عملکرد:با تأکید بر قابلیتها و نتایج یک نظام بالغ

محمدرضا امینی؛ عادل آذر؛ کریم بیات؛ آمنه خدیور

دوره 22، شماره 4 ، بهمن 1397، صفحه 225-247

چکیده
  بهره‌‏گیری از نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در ایران آغاز شده است و سازمان‌های مختلف مدعی استقرار و پیاده‌سازی این نظام هستند. با این وجود میزان پیشرفت آن رضایت‌بخش نیست. از این‌رو به منظور ارزیابی میزان پیشرفت در آن و با بهره‌گیری از مدل بلوغ سازمان، مطالعات گوناگونی در طراحی الگوی سنجش بلوغ بودجه‌ریزی ارائه شده است. در ...  بیشتر