مقصود امیری؛ مجتبی آقایی
دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 1-23
چکیده
تصمیمگیرندگان در انتخاب یک گزینه از میان گزینههای متعدد اغلب چندین معیار را همزمان در تصمیمگیری مورد نظر قرار میدهند. معیارها گاه همراستا و گاه متقابل و متضاد است. هنگامی که بین معیارها وابستگی وجود دارد میتوان برخی تکنیکهای تصمیمگیری مانند ANP، AHP و یا دیمتل را به کار برد. رویکرد دیگر گروهبندی معیارهایی است که با یکدیگر ...
بیشتر
تصمیمگیرندگان در انتخاب یک گزینه از میان گزینههای متعدد اغلب چندین معیار را همزمان در تصمیمگیری مورد نظر قرار میدهند. معیارها گاه همراستا و گاه متقابل و متضاد است. هنگامی که بین معیارها وابستگی وجود دارد میتوان برخی تکنیکهای تصمیمگیری مانند ANP، AHP و یا دیمتل را به کار برد. رویکرد دیگر گروهبندی معیارهایی است که با یکدیگر همبستگی دارند. بدین منظور در این تحقیق با به کارگیری رویکردی جدید گروهبندی معیارها را برمبنای همبستگی بین آنها انجام میدهیم. روش پیشنهادی به منظور حل مسأله پوشش مجموعه است. در این مسأله هدف عبارت از طبقهبندی کردن معیارها در گروههایی که همبستگی بین معیارها در درون هر گروه بیشینه و همبستگی بین معیارهای هر گروه با گروه دیگر کمینه شود. موردمطالعه برای این تحقیق 9 صنعت مربوط به 26 کشور اروپایی است. روش تحلیل عاملی به منظور اعتبارسنجی مدل پیشنهادی نیز استفاده میشود. نتایج حاکی از آن است که روش پیشنهادی (پوشش مجموعه) به منظور گروهبندی متغیرها از کارایی قابل قبولی برخوردار است و میتوان از این روش نیز در تحقیقات آتی برای گروهبندی متغیرها (زمانی که بین متغیرها همبستگی وجود دارد) استفاده کرد.
محمد اکبری
دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 25-47
چکیده
هدف اصلی این پژوهش به کارگیری مهندسی عوامل انسانی در تئوری زمانبندی به منظور بهینهسازی عملکرد نیروی کار است. در این مقاله مسأله زمانبندی نیروی کار موقت با عملکرد متغیر مورد بررسی قرار گرفته شده است. تابع هدف مدل مورد بررسی کمینهسازی هزینههای نیروی کار است و مدل ریاضی ارائه شده بهترین طول زمانی شیفت کاری و تخصیص کارکنان را ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش به کارگیری مهندسی عوامل انسانی در تئوری زمانبندی به منظور بهینهسازی عملکرد نیروی کار است. در این مقاله مسأله زمانبندی نیروی کار موقت با عملکرد متغیر مورد بررسی قرار گرفته شده است. تابع هدف مدل مورد بررسی کمینهسازی هزینههای نیروی کار است و مدل ریاضی ارائه شده بهترین طول زمانی شیفت کاری و تخصیص کارکنان را مشخص میکند. ویژگی منحصر به فرد این پژوهش در نظر گرفتن ابعاد ارگونومی (خستگی کارکنان) در زمانبندی کارکنان است. برای حل مدل ریاضی ارائه شده از الگوریتم ژنتیک استفاده شد. برای بررسی اثربخشی و کارایی مدل و الگوریتم ژنتیک مجموعهای از مسائل حل شد. برای بررسی کارایی الگوریتم ژنتیک راهحلهای بهدستآمده با راهحلهای نرمافزار لینگو مورد مقایسه قرار گرفت. مقایسه نتایج نشان داد که الگوریتم ژنتیک کارایی مطلوبی در یافتن پاسخ رضایتبخش در مدت زمان محاسباتی مناسب دارد. این پژوهش نشان داد که میتوان خستگی کارکنان را در برنامهریزی و زمانبندی کارکنان مدلسازی کرد و به منظور کاهش هزینههای کارکنان و افزایش کارایی تولید، شیفتهای کاری انعطافپذیر در نظر گرفت. پیشنهاد میشود که با استفاده از مدل ارائه شده به منظور بررسی سیاستهای کاهش خستگی کارکنان و افزایش ظرفیت کاری آنان هزینههای این سیاستها (چون آموزش، گردش شغلی، اتوماسیون و...) با میزان بهینگی اقتصادی ناشی از آن در زمانبندی، مقایسه و بهترین برنامهها انتخاب گردد.
علیرضا حسین بیگی؛ لطف الله فروزنده دهکردی؛ حسن دانایی فرد؛ علی اصغر پورعزت
دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 49-71
چکیده
دولت از طریق خطمشیهای خود تلاش دارد تا ضمن گسترش مرزهای پاسخگویی با پایش و ارزشیابی، شفافیت در خط مشی را برای ارزیابان رونمایی کند. طراحی یک نظام پایش و ارزشیابی در هر یک از حوزههای فعالیت دولت علاوهبر بهبود خط مشی به یادگیری خط مشی نیز کمک میکند. افزایش تقاضا برای دانش، اهتمام رئوس عالی حکومتی به مقوله علم و فناوری، تدوین ...
بیشتر
دولت از طریق خطمشیهای خود تلاش دارد تا ضمن گسترش مرزهای پاسخگویی با پایش و ارزشیابی، شفافیت در خط مشی را برای ارزیابان رونمایی کند. طراحی یک نظام پایش و ارزشیابی در هر یک از حوزههای فعالیت دولت علاوهبر بهبود خط مشی به یادگیری خط مشی نیز کمک میکند. افزایش تقاضا برای دانش، اهتمام رئوس عالی حکومتی به مقوله علم و فناوری، تدوین نقشه جامع علمی کشور، تغییر نظام پذیرش دانشجو و گسترش مؤسسات آموزش و پژوهشی دانشگاهی ضرورت تدوین یک نظام پایش و ارزشیابی را برای خطمشیهای وزارت علوم ایجاب میکند. در این تحقیق تلاش میشود تا با استفاده از مدیریت مبتنی بر نتایج یک مدل پایش و ارزشیابی طراحی شده و با استفاده از پنج معیار نافعیت، اثربخشی، کارایی، پایداری و تأثیر این مدل در حوزه وزارت علوم و تحقیقات و فناوری آزمون شود. نتایج تحقیق نشان میدهد که زمینههای لازم برای تدوین این مدل از معرفی پایش و ارزشیابی آغاز شده و با تقاضا محوری سه گروه عمده ارزیابان نهادی، فرانهادی و جامعه مدنی مسیر لازم برای تحقق آن از مسیر زنجیره مدیریت مبتنی بر نتایج فراهم میشود.
ابراهیم تیموری؛ محمد فتحیان؛ انیس فرشیان عباسی
دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 73-95
چکیده
امروزه ظهور خدمات مبتنیبر وب مانند تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و موارد مشابه موجب ایجاد تغییرات اساسی در روش زندگی انسانها شده است. وب یک رسانه ارتباط مستقیم با هزینه کم را برای ارائه خدمات کسب و کارها به مشتریانشان فراهم میکند. کسب و کارها برای فعالیتهای ترویجی و بازاریابی هدفمند نیاز به ثبت، بررسی و تحلیل رفتار ...
بیشتر
امروزه ظهور خدمات مبتنیبر وب مانند تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و موارد مشابه موجب ایجاد تغییرات اساسی در روش زندگی انسانها شده است. وب یک رسانه ارتباط مستقیم با هزینه کم را برای ارائه خدمات کسب و کارها به مشتریانشان فراهم میکند. کسب و کارها برای فعالیتهای ترویجی و بازاریابی هدفمند نیاز به ثبت، بررسی و تحلیل رفتار کاربران و کشف دانش نهفته در آن را دارند تا بتوانند محتوا و ظاهر وب سایت خود را با علایق و نیازهای کاربران سازگار و شخصیسازی کنند. در این راستا برای تحلیل رفتار کاربران و ارائه پیشنهادات پویا و متناسب با الگوهای رفتاری آنها میتوان از تکنیکهای وبکاوی استفاده کرد. در این پژوهش مدلی ارائه شده است که به کمک آن میتوان رفتار کاربران الکترونیکی را تحلیل و پیشبینی کرد. در این مدل ابتدا کاربران به کمک الگوریتم انتشار کشش خوشهبندی شدهاند و سپس به وسیله الگوریتم کاوش الگوهای ترتیبی سی.ام. اسپید رفتارشان تحلیل شده است. در گام بعد برای هر خوشه پروفایل کاربری مختص آن خوشه تشکیل میشود. سپس به کمک این پروفایلها میتوان توصیههایی را به کاربران جدید ارائه کرد. نتایج بهدستآمده حاکی از این است که مدل ارائه شده کارایی قابل قبولی دارد.
علی حیدری؛ علیرضا والی پور؛ بهناز بختیاری
دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 97-119
چکیده
هدف اصلی این پژوهش ارائه تصویری کلان از روند پژوهشهای بازاریابی و کمک به فراهم آوردن بینشی ساختارمند از جایگاه و رویکرد پژوهشهای بازاریابی در کشور است. طی این پژوهش 966 اثر انتشار یافته طی سالهای 1380-1394 در نشریات علمی- پژوهشی فارسی حوزه مدیریت که متن کامل آنها به صورت برخط در دسترس بودهاند براساس روش نظاممند مرور و ارزیابی ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش ارائه تصویری کلان از روند پژوهشهای بازاریابی و کمک به فراهم آوردن بینشی ساختارمند از جایگاه و رویکرد پژوهشهای بازاریابی در کشور است. طی این پژوهش 966 اثر انتشار یافته طی سالهای 1380-1394 در نشریات علمی- پژوهشی فارسی حوزه مدیریت که متن کامل آنها به صورت برخط در دسترس بودهاند براساس روش نظاممند مرور و ارزیابی شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد حدود %75 از محققان فعال در این حوزه (عمدتاً حاصل همکاری دانشجویان کارشناسیارشد با اعضای هیأت علمی) فقط یک اثر پژوهشی انتشار یافته دارند؛ بنابراین میتوان گفت جریان اصلی پژوهش کشور در این حوزه به بلوغ حرفهای مورد نظر نرسیده است! بررسی پژوهشهای انتشار یافته نشان میدهد رفتار مصرفکننده برند و استراتژی بازاریابی به ترتیب سه موضوع اول مورد توجه بوده و روند رو به رشدی را تجربه کردهاند. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که بیشتر پژوهشهای انتشار یافته مبتنی بر روشهای کمی (عمدتاً مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل آماری استنباطی) بوده که این موضوع ارتباطی مستقیم با نوع دادههای گردآوری شده داشته و تفاوت محسوسی با روند رو به رشد تحقیقات کیفی بازاریابی در نشریات بینالمللی دارد.
فرشته فیاض؛ محمد صادق علی پور
دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 121-137
چکیده
بررسی عوامل مؤثر در ارتقاء عملکرد صادراتی شرکتها موضوع مورد بحث بسیاری از مدیران و صاحباننظر حوزه مدیریت است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر دیدگاه منبعمحوری به منابع انسانی در عملکرد صادراتی شرکتها با در نظر گرفتن نقش میانجیگری تعهد به صادرات و بر مبنای مطالعهای توصیفی- همبستگی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شاغل ...
بیشتر
بررسی عوامل مؤثر در ارتقاء عملکرد صادراتی شرکتها موضوع مورد بحث بسیاری از مدیران و صاحباننظر حوزه مدیریت است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر دیدگاه منبعمحوری به منابع انسانی در عملکرد صادراتی شرکتها با در نظر گرفتن نقش میانجیگری تعهد به صادرات و بر مبنای مطالعهای توصیفی- همبستگی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شاغل در واحد صادراتی برخی شرکتهای فعال در حوزه صادرات است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران در جامعه محدود به تعداد ۲۴۸ نفر محاسبه و روش نمونهگیری طبقهای تصادفی متناسب با حجم جامعه بوده که روایی آن به دو روش محتوایی و سازه و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ (۹۰۵/۰) تأیید شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آموس و به روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. بررسی یافتههای تحقیق نشان میدهد رویکرد منبعمحوری به کارکنان بر عملکرد صادراتی از طریق نقش میانجیگر تعهد صادراتی تأثیر غیرمستقیم معنادار و مثبتی دارد.
امین زمانی؛ مصطفی خانزادی؛ محمد سعید جبل عاملی؛ مهرداد سرهادی
دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 139-166
چکیده
مهندسی ارزش بهعنوان ابزاری قوی برای حل مسائل بر پایه خلاقیت و کارکردگرایی، سالهاست که در پروژههای عمرانی مورد استفاده قرار میگیرد و در این سالها توانسته فواید خود را بهتمامی اعضای این صنعت اثبات کند بااینحال این ابزار نیز مانند سایر ابزارها قابلیت ارتقا و افزایش سطح بهرهوری را دارد. این تحقیق به دنبال ارائه چارچوبی تلفیقی ...
بیشتر
مهندسی ارزش بهعنوان ابزاری قوی برای حل مسائل بر پایه خلاقیت و کارکردگرایی، سالهاست که در پروژههای عمرانی مورد استفاده قرار میگیرد و در این سالها توانسته فواید خود را بهتمامی اعضای این صنعت اثبات کند بااینحال این ابزار نیز مانند سایر ابزارها قابلیت ارتقا و افزایش سطح بهرهوری را دارد. این تحقیق به دنبال ارائه چارچوبی تلفیقی از مهندسی ارزش و مدیریت ریسک است، بر این اساس پس از شناسایی مدلهای موجود در این دو حوزه، مدلهایی که با صنعت ساخت و ساز ارتباط بیشتری دارند، برگزیده و با استفاده از نظر خبرگان مدلهای برتر برای تلفیق انتخاب شدند، سپس خبرگان با استفاده از روش دلفی برای گامهای این چارچوب به اجماع رسیدند. این چارچوب پس از منطبقسازیهای لازم در سازمان بنادر و کشتیرانی بهعنوان صحتسنجی پیادهسازی گردید. با استفاده از این چارچوب روند مهندسی ارزش بهبود یافت و مدیریت ریسک با استفاده از نظر خبرگانی که بر تمام زوایای پروژه اشراف دارند، در دو سطح و براساس منطق فازی، با صرف هزینه و زمان کمتر اجرایی شد.
آذین اسماعیلی؛ فرج اله رحیمی؛ مهدی نداف
دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 167-191
چکیده
در سالهای اخیر پژوهشگران سازمانی به دلیل پیامدهای منفی که رفتارهای غیرمولد فردی در محیط کار داشتهاند علاقه زیادی به مطالعه و ارائه راهکارهایی جهت اصلاح اینگونه رفتارها از خود نشان دادهاند. به تازگی محققان با رویکرد جدیدی به نام مربیگری به دنبال اصلاح اینگونه رفتارها در محیط کار میباشند، اگرچه در حوزه مربیگری سازمانی ...
بیشتر
در سالهای اخیر پژوهشگران سازمانی به دلیل پیامدهای منفی که رفتارهای غیرمولد فردی در محیط کار داشتهاند علاقه زیادی به مطالعه و ارائه راهکارهایی جهت اصلاح اینگونه رفتارها از خود نشان دادهاند. به تازگی محققان با رویکرد جدیدی به نام مربیگری به دنبال اصلاح اینگونه رفتارها در محیط کار میباشند، اگرچه در حوزه مربیگری سازمانی مباحث تئوریکی مطرح شده است، ولی تحقیقات میدانی کمی به بررسی نقش مربیگری سازمانی در اصلاح رفتارهای غیرمولد فردی در محیط کار پرداختهاند. از اینرو هدف از این مطالعه بررسی تأثیر مربیگری سازمانی بر رفتارهای غیرمولد فردی در محیط کار با نقش میانجی جو سازمانی مثبت است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر کارکنان شرکتهای پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر است. نمونه پژوهش از بین کارکنان سازمانهای یادشده به روش تصادفی ساده 253 نفر در نظر گرفته شد. پس از بررسی دادهها، تجزیه و تحلیل آنها نتایج بدین صورت حاصل شد که مربیگری سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر جو سازمانی مثبت دارد. همچنین جو سازمانی مثبت بر رفتارهای غیرمولد فردی در محیط کار (قلدری در محیط کار و از خود بیگانگی شغلی) تأثیر منفی و معناداری دارد. نتایج نشان داد که جو سازمانی مثبت در رابطه بین مربیگری سازمانی و رفتارهای غیرمولد فردی در محیط کار (قلدری در محیط کار و از خود بیگانگی شغلی) نقش میانجی کامل ایفا میکند.
داود فیض؛ بهنام گلشاهی
دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 193-215
چکیده
پژوهش حاضر به شناسایی اصول منابع انسانی شبکهساز مدیران مؤثر در توسعه عملکرد شرکت با تحلیل نقش انعطافپذیری راهبردی و شرایط محیطی و تحت مطالعهای اکتشافی- تبینی پرداخته است. ابزار گردآوری دادهها برای شناسایی اصول منابع انسانی شبکهساز در مرحله کیفی، مصاحبه نیمهساختاریافته با تعداد 12 نفر از مدیران منابع انسانی صنایع دیجیتال ...
بیشتر
پژوهش حاضر به شناسایی اصول منابع انسانی شبکهساز مدیران مؤثر در توسعه عملکرد شرکت با تحلیل نقش انعطافپذیری راهبردی و شرایط محیطی و تحت مطالعهای اکتشافی- تبینی پرداخته است. ابزار گردآوری دادهها برای شناسایی اصول منابع انسانی شبکهساز در مرحله کیفی، مصاحبه نیمهساختاریافته با تعداد 12 نفر از مدیران منابع انسانی صنایع دیجیتال و چرمسازی بوده است و برای سنجش روابط بین متغیرها در مرحله کمی، پرسشنامه 29 سوالی است. جامعه آماری مرحله کمی پژوهش شامل مدیران و سرپرستان شرکتهای فعال در صنایع یادشده به تعداد 810 نفر که نمونههای آماری برای هر طبقه به روش در دسترس اتفاقی انتخاب گردید. براساس نتایج تحلیل تِم، اصول منابع انسانی شبکهساز شامل آموزش و یادگیری، مدیریت استعداد، ارزیابی عملکرد، مشوقهای مالی و غیرمالی بودهاند که در ادامه نتایج مدلسازی تأثیر آنان بر انعطافپذیری راهبردی و عملکرد شرکت را تأیید کرد. سایر یافتهها مشخص کرد که بهکارگیری این اصول در شرکتهای با تلاطم محیطی به شکل غیرمستقیم و از طریق افزایش انعطافپذیری در راهبردها عملکرد را تحت تأثیر قرار میدهد، در حالی که تمرکز بر این اصول در شرکتهای با ثبات محیطی عملکرد را مستقیم و با تعهد به راهبردهای موجود بهبود میبخشد. قیاس نتایج بین شرکتها ذهنیت نقش تعدیلگری شرایط محیطی در مدل پژوهش را تأیید میکند.
سیدنجم الدین موسوی؛ عبداله ساعدی
دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 217-241
چکیده
با گسترش روزافزون رقابت در بین شرکتهای تجاری و تغییرات مربوط به افزایش یا کاهش سهم بازار، نگاه علمی به تمامی فعالیتهای بازاریابی روزبهروز بیشتر احساس میشود. یکی از مهمترین فعالیتهای بازاریابی، توجه به چرایی و چگونگی رفتارهای خرید مشتری است. هدف پژوهش حاضر تبیین تأثیر پایگاههای قدرت اجتماعی برند بر رفتار خرید با میانجی ...
بیشتر
با گسترش روزافزون رقابت در بین شرکتهای تجاری و تغییرات مربوط به افزایش یا کاهش سهم بازار، نگاه علمی به تمامی فعالیتهای بازاریابی روزبهروز بیشتر احساس میشود. یکی از مهمترین فعالیتهای بازاریابی، توجه به چرایی و چگونگی رفتارهای خرید مشتری است. هدف پژوهش حاضر تبیین تأثیر پایگاههای قدرت اجتماعی برند بر رفتار خرید با میانجی سطح درگیری ذهنی محصول مصرفکننده است. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان نمایندگیهای شرکت ایران خودرو در شهرستان خرمآباد است که به دلیل نامحدودی حجم جامعه آماری با استفاده از فرمول کوکران و با استفاده از نمونهگیری در دسترس نمونهای به حجم 384 نفر انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه بوده که روایی آن از روش اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تأیید شده است. از رویکرد معادلات ساختاری و نرمافزار آموس برای بررسی و آزمون فرضیهها استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در سطح خطای 05/0 پایگاههای قدرت اجتماعی برند تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار خرید و سطح درگیریهای ذهنی محصول مصرفکننده دارد، همچنین میتوان عنوان کرد که در سطح خطای 05/0 درگیریهای ذهنی محصول نقش متغیر میانجی در تأثیر پایگاههای قدرت اجتماعی برند بر رفتار خرید دارد.
محسن یعقوبی؛ نورمحمد یعقوبی
دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 243-261
چکیده
دلبستگی کاری یک حالت روانی مثبت است که با تجربه انرژی، مجذوب کار شدن و فداکاری کردن در کار همراه است. هدف این مطالعه بررسی تأثیر توانمندسازی روانشناختی و مؤلفههای آن بر دلبستگی کاری است. هدف پژوهش کاربردی و ماهیت آن توصیفی- همبستگی است و به شکل مقطعی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان چند سازمان دولتی در شهر مشهد بودند. ...
بیشتر
دلبستگی کاری یک حالت روانی مثبت است که با تجربه انرژی، مجذوب کار شدن و فداکاری کردن در کار همراه است. هدف این مطالعه بررسی تأثیر توانمندسازی روانشناختی و مؤلفههای آن بر دلبستگی کاری است. هدف پژوهش کاربردی و ماهیت آن توصیفی- همبستگی است و به شکل مقطعی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان چند سازمان دولتی در شهر مشهد بودند. از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد و با استفاده از جدول کرجی و مورگان حجم نمونه 384 بهدست آمد. از 420 پرسشنامه توزیعشده 389 مورد به شکل کامل گردآوری شد. برای اندازهگیری دلبستگی کاری از مقیاس شافیلی، باکر و سالانوا و برای اندازهگیری توانمندسازی روانشناختی از مقیاس اسپریتز استفاده شد. با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی روایی سنجههای پژوهش تأیید شد. نتایج آزمون تحلیل مسیر در نرمافزار لیزرل نشان داد که توانمندسازی روانشناختی %73 از دلبستگی کاری کارکنان را تبیین میکند. در حالی که تأثیر احساس شایستگی بر دلبستگی کاری کارکنان معنادار نبود، سایر مؤلفههای توانمندسازی روانشناختی شامل مؤلفههای احساس معناداری، داشتن حق انتخاب و مؤثر بودن بر دلبستگی کارکنان به ترتیب %48، %33 و %38 تأثیر مثبت و معنیدار دارند؛ بنابراین توانمندسازی روانشناختی یک پیشبینیکننده قوی برای دلبستگی کاری است. در نتیجه مداخله سازمانها برای افزایش توانمندسازی روانشناختی کارکنان تأکید میشود. محور این مداخلهها باید بر احساس معناداری وظایف، دادن حق انتخاب و مؤثر بودن متمرکز شود.
محمد جواد حضوری؛ محمدعلی سرلک؛ جهان عبدی؛ علی قربانی
دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 263-284
چکیده
هنگامی که اهداف و منافع کارمند از طریق ساختارهای رسمی یا غیررسمی سازمان تأمین نمیشود و به این نتیجه میرسد که کار او در آن سازمان قابل انجام نیست، تلاش میکند با ایجاد جنجال توجه مدیران ارشد و سایر ذینفعان سازمان را به خود جلب کند. هدف این پژوهش دستیابی به نظریهای د خصوص شناسایی دلایل جنجالآفرینی کارکنان سازمانی، راهکارهایی ...
بیشتر
هنگامی که اهداف و منافع کارمند از طریق ساختارهای رسمی یا غیررسمی سازمان تأمین نمیشود و به این نتیجه میرسد که کار او در آن سازمان قابل انجام نیست، تلاش میکند با ایجاد جنجال توجه مدیران ارشد و سایر ذینفعان سازمان را به خود جلب کند. هدف این پژوهش دستیابی به نظریهای د خصوص شناسایی دلایل جنجالآفرینی کارکنان سازمانی، راهکارهایی برای مدیریت آن، همچنین درک این پدیده در سازمانها و تغییر در رفتارها انجام شده است. رهیافت پژوهش به صورت کیفی و استراتژی پژوهش مبتنیبر نظریهپردازی داده بنیاد است .جهت گردآوری اطلاعات پژوهش حاضر از مصاحبه نیمهساختار یافته و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی بهره گرفته شده است. نمونهگیری به روش نظری و هدفمند (قضاوتی و گلوله برفی) انجام شده است که بر مبنای آن تعداد 16 مصاحبه با کارکنان، مدیران، اعضاء هیأت علمی و خبرگان سازمانی دارای تجربه و دانش در مورد علت چنین رفتارهایی صورت گرفته است. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به طراحی مدل نظریه جنجال سازمانی شده است. با استفاده از روش معادلات ساختاری مدل مورد تأیید قرار گرفت و مشخص شد که 10 عامل در پیدایش جنجالآفرینی کارکنان درسازمان دخالت دارند.