گروه‌بندی معیارهای تصمیم‌گیری در صورت وجود همبستگی با به‌ کارگیری رویکرد پوشش مجموعه

مقصود امیری؛ مجتبی آقایی

دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 1-23

چکیده
  تصمیم‌گیرندگان در انتخاب یک گزینه از میان گزینه‌های متعدد اغلب چندین معیار را هم‌زمان در تصمیم‌گیری مورد نظر قرار می‌دهند. معیارها گاه هم‌راستا و گاه متقابل و متضاد است. هنگامی که بین معیارها وابستگی وجود دارد می‌توان برخی تکنیک‌های تصمیم‌گیری مانند ANP، AHP و یا دیمتل را به کار برد. رویکرد دیگر گروه‌بندی معیارهایی است که با یکدیگر ...  بیشتر

زمان‌بندی کارکنان موقت با بهره‌وری متغیر

محمد اکبری

دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 25-47

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش به کارگیری مهندسی عوامل انسانی در تئوری زمان‌بندی به منظور بهینه‌سازی عملکرد نیروی کار است. در این مقاله مسأله زمان‌بندی نیروی کار موقت با عملکرد متغیر مورد بررسی قرار گرفته شده است. تابع هدف مدل مورد بررسی کمینه‌سازی هزینه‌های نیروی کار است و مدل ریاضی ارائه شده بهترین طول زمانی شیفت کاری و تخصیص کارکنان را ...  بیشتر

طراحی نظام پایش و ارزشیابی برای خط‌مشی‌های وزارت علوم

علیرضا حسین بیگی؛ لطف الله فروزنده دهکردی؛ حسن دانایی فرد؛ علی اصغر پورعزت

دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 49-71

چکیده
  دولت از طریق خط‌مشی‌های خود تلاش دارد تا ضمن گسترش مرزهای پاسخ‌گویی با پایش و ارزشیابی، شفافیت در خط مشی را برای ارزیابان رونمایی کند. طراحی یک نظام پایش و ارزشیابی در هر یک از حوزه‌های فعالیت دولت علاوه‌بر بهبود خط مشی به یادگیری خط مشی نیز کمک می‌کند. افزایش تقاضا برای دانش، اهتمام رئوس عالی حکومتی به مقوله علم و فناوری، تدوین ...  بیشتر

ارائه مدلی برای تحلیل و پیش‌بینی رفتار کاربران الکترونیکی مبتنی‌بر تکنیک‌های وب‌کاوی

ابراهیم تیموری؛ محمد فتحیان؛ انیس فرشیان عباسی

دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 73-95

چکیده
  امروزه ظهور خدمات مبتنی‌بر وب مانند تجارت الکترونیکی، بانک‌داری الکترونیکی و موارد مشابه موجب ایجاد تغییرات اساسی در روش زندگی انسان‌ها شده است. وب یک رسانه‌ ارتباط مستقیم با هزینه‌ کم را برای ارائه خدمات کسب و کارها به مشتریانشان فراهم می‌کند. کسب و کارها برای فعالیت‌های ترویجی و بازاریابی هدفمند نیاز به ثبت، بررسی و تحلیل رفتار ...  بیشتر

تحلیلی بر روند پژوهش‏های بازاریابی در ایران

علی حیدری؛ علیرضا والی پور؛ بهناز بختیاری

دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 97-119

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش ارائه تصویری کلان از روند پژوهش‏های بازاریابی و کمک به فراهم آوردن بینشی ساختارمند از جایگاه و رویکرد پژوهش‏های بازاریابی در کشور است. طی این پژوهش 966 اثر انتشار یافته طی سال‏های 1380-1394 در نشریات علمی- پژوهشی فارسی حوزه مدیریت که متن کامل آن‏ها به صورت برخط در دسترس بوده‏اند براساس روش نظام‏مند مرور و ارزیابی ...  بیشتر

بررسی نقش دیدگاه منبع محوری به منابع انسانی بر توسعه عملکرد صادراتی

فرشته فیاض؛ محمد صادق علی پور

دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 121-137

چکیده
  بررسی عوامل مؤثر در ارتقاء عملکرد صادراتی شرکت‌ها موضوع مورد بحث بسیاری از مدیران و صاحبان‌نظر حوزه مدیریت است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر دیدگاه منبع‌محوری به منابع انسانی در عملکرد صادراتی شرکت‌ها با در نظر گرفتن نقش میانجی‌گری تعهد به صادرات و بر مبنای مطالعه‌ای توصیفی- همبستگی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شاغل ...  بیشتر

چارچوب به‌کارگیری مدیریت ریسک در محیط فازی در پیاده‌سازی مهندسی ارزش پروژه‌های عمرانی (مطالعه موردی: بندر خرمشهر)

امین زمانی؛ مصطفی خانزادی؛ محمد سعید جبل عاملی؛ مهرداد سرهادی

دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 139-166

چکیده
  مهندسی ارزش به‌عنوان ابزاری قوی برای حل مسائل بر پایه خلاقیت و کارکردگرایی، سال‌هاست که در پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این سال‌ها توانسته فواید خود را به‌تمامی اعضای این صنعت اثبات کند بااین‌حال این ابزار نیز مانند سایر ابزارها قابلیت ارتقا و افزایش سطح بهره‌وری را دارد. این تحقیق به دنبال ارائه چارچوبی تلفیقی ...  بیشتر

بررسی تأثیر مربیگری سازمانی بر رفتارهای غیرمولد فردی در محیط کار: نقش میانجی جو سازمانی مثبت

آذین اسماعیلی؛ فرج اله رحیمی؛ مهدی نداف

دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 167-191

چکیده
  در سال‌های اخیر پژوهشگران سازمانی به دلیل پیامدهای منفی که رفتارهای غیرمولد فردی در محیط کار داشته‌اند علاقه زیادی به مطالعه و ارائه راه‌کارهایی جهت اصلاح این‌‌گونه رفتارها از خود نشان داده‌اند. به تازگی محققان با رویکرد جدیدی به نام مربیگری به دنبال اصلاح این‌گونه رفتارها در محیط کار می‌باشند، اگرچه در حوزه مربیگری سازمانی ...  بیشتر

شناسایی اصول منابع انسانی شبکه‌سازِ مؤثر در عملکرد شرکت بر مبنای رویکرد ترکیبی: تحلیل نقش انعطاف‌پذیری راهبردی و عدم قطعیت محیطی

داود فیض؛ بهنام گلشاهی

دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 193-215

چکیده
  پژوهش حاضر به شناسایی اصول منابع انسانی شبکه‌ساز مدیران مؤثر در توسعه عملکرد شرکت با تحلیل نقش انعطاف‌پذیری راهبردی و شرایط محیطی و تحت مطالعه‌ای اکتشافی- تبینی پرداخته است. ابزار گردآوری داده‌ها برای شناسایی اصول منابع انسانی شبکه‌ساز در مرحله کیفی، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با تعداد 12 نفر از مدیران منابع انسانی صنایع دیجیتال ...  بیشتر

تأثیر پایگاه‌های قدرت اجتماعی برند بر رفتار خرید؛ با میانجی سطح درگیری ذهنی محصول مصرف‌کننده

سیدنجم الدین موسوی؛ عبداله ساعدی

دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 217-241

چکیده
  با گسترش روزافزون رقابت در بین شرکت‌های تجاری و تغییرات مربوط به افزایش یا کاهش سهم بازار، نگاه علمی به تمامی فعالیت‌های بازاریابی روز‌به‌روز بیشتر احساس می‌شود. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بازاریابی، توجه به چرایی و چگونگی رفتارهای خرید مشتری است. هدف پژوهش حاضر تبیین تأثیر پایگاه‌های قدرت اجتماعی برند بر رفتار خرید با میانجی ...  بیشتر

نقش مؤلفه‌های توانمندسازی روان‌شناختی در پیش‌بینی دلبستگی کاری

محسن یعقوبی؛ نورمحمد یعقوبی

دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 243-261

چکیده
  دلبستگی کاری یک حالت روانی مثبت است که با تجربه انرژی، مجذوب کار شدن و فداکاری کردن در کار همراه است. هدف این مطالعه بررسی تأثیر توانمندسازی روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن بر دلبستگی کاری است. هدف پژوهش کاربردی و ماهیت آن توصیفی- همبستگی است و به‌ شکل مقطعی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان چند سازمان دولتی در شهر مشهد بودند. ...  بیشتر

طراحی و تبیین مدل نظریه جنجال سازمانی: پیش‌آیندها، مداخله‌گرها و راهبردهای کنش (مورد مطالعه- شرکت پشتیبانی امور دام کشور)

محمد جواد حضوری؛ محمدعلی سرلک؛ جهان عبدی؛ علی قربانی

دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، صفحه 263-284

چکیده
  هنگا‌می که اهداف و منافع کارمند از طریق ساختارهای رسمی یا غیررسمی سازمان تأمین نمی‌شود و به این نتیجه می‌رسد که کار او در آن سازمان قابل انجام نیست، تلاش می‌کند با ایجاد جنجال توجه مدیران ارشد و سایر ذی‌نفعان سازمان را به خود جلب کند. هدف این پژوهش دستیابی به نظریه‌ای د خصوص شناسایی دلایل‌ جنجال‌آفرینی کارکنان سازمانی، راه‌کارهایی ...  بیشتر