حمیدرضا بزاززاده
دوره 18، شماره 4 ، دی 1393، صفحه 1-22
چکیده
این تحقیق به بررسی تأثیر معیارهای غیرمالی سنجش عملکرد در تصمیمگیری مدیریت و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نقش عدم اطمینان محیطی درک شده بهوسیله مدیریت در این رابطه پرداخته است. به این منظور از بین شرکتهای تولیدی عضو جامعه آماری برای 122 شرکت که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، پرسشنامه ارسال شد. در مجموع ...
بیشتر
این تحقیق به بررسی تأثیر معیارهای غیرمالی سنجش عملکرد در تصمیمگیری مدیریت و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نقش عدم اطمینان محیطی درک شده بهوسیله مدیریت در این رابطه پرداخته است. به این منظور از بین شرکتهای تولیدی عضو جامعه آماری برای 122 شرکت که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، پرسشنامه ارسال شد. در مجموع 42 پرسشنامه دریافت شد که تمام پاسخ داده شده بودند. در این پرسشنامهها از مدیران عامل شرکتها خواسته شده بود تا نظر خود را درمورد عدم اطمینان محیطی، عملکرد نسبی شرکت در سه سال و میزان استفاده از معیارهای غیرمالی سنجش عملکرد بر طیف لیکرت نشان دهند.
نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان میدهد شرکتهایی که مدیران آنها بیشتر از معیارهای غیرمالی برای تصمیمهای خود استفاده میکنند، دارای عملکرد بهتری هستند. اما عدم اطمینان محیطی بر رابطه بین میزان استفاده از معیارهای غیرمالی و میزان عملکرد شرکت تأثیر با اهمیت دارد اما این تأثیر برخلاف نتایج تحقیق هوک [1] تأثیرگذاری معیارهای غیرمالی را کاهش میدهد. همچنین نتایج تحلیلهای بیشتر نشان میدهد که معیارهای غیر مالی مبتنی بر فرایند داخلی تأثیری بر عملکرد شرکت ندارند.
سید عباس ابراهیمی؛ عادل آذر؛ حسین صفری؛ احمد جعفرنژاد
دوره 18، شماره 4 ، دی 1393، صفحه 23-42
چکیده
یکی از کارکردهای مهمی که شرکتهای تولیدی در حوزه مدیریت زنجیرۀ تأمین با آن سر و کار دارند و تصمیمهای مربوط به آن، تأثیر بهسزایی روی رقابتپذیری آنها دارد، «مدیریت سفارشهای زنجیرۀ تأمین» است. اما در این مسیر، مسائلی پیش روی مدیران است که از جمله آن میتوان به الف) انتخاب بهترین ترکیب، از میان سفارشهای رسیده به زنجیرۀ ...
بیشتر
یکی از کارکردهای مهمی که شرکتهای تولیدی در حوزه مدیریت زنجیرۀ تأمین با آن سر و کار دارند و تصمیمهای مربوط به آن، تأثیر بهسزایی روی رقابتپذیری آنها دارد، «مدیریت سفارشهای زنجیرۀ تأمین» است. اما در این مسیر، مسائلی پیش روی مدیران است که از جمله آن میتوان به الف) انتخاب بهترین ترکیب، از میان سفارشهای رسیده به زنجیرۀ تأمین و ب) تعیین دقیق بهای تمام شده انجام یک سفارش اشاره کرد. با توجه به این دو موضوع مهم در این تحقیق، از دو رویکرد بهینهسازی ریاضی و شبیهسازی دینامیکی به منظور طراحی مدل کمّی مدیریت سفارشهای زنجیرۀ تأمین برای دو قطعۀ مورد استفاده در زنجیرۀ تأمین یک شرکت خودروسازی استفاده میشود. در فاز اول با استفاده از رویکرد بهینهسازی ریاضی سعی شد تا ترکیب بهینه سفارشهای واصل شده به زنجیرۀ تأمین تعیین شود. در فاز دوم با استفاده از خروجیهای فاز اول و با استفاده از رویکرد شبیهسازی دینامیکی، بهای تمام شده سفارشهای انجام شده، هر چه دقیقتر مشخص شد. قابل ذکر است که ساختار هزینهای به کارگرفته شده در این تحقیق، مبتنی بر دو رویکرد هزینهیابی سنتی و هزینهیابی بر مبنای فعالیت است. درنهایت محقق به مقایسه دو رویکرد هزینهیابی سنتی و هزینهیابی بر مبنای فعالیت پرداخت. نتایج نشان میدهد که رویکرد هزینهیابی بر مبنای فعالیت در مدیریت سفارشهای زنجیره تأمین از رویکرد هزینهیابی سنتی کارآتر عمل میکند.
مرتضی علیزاده؛ حسن رضا زینآبادی؛ صغری حسینی قصر
دوره 18، شماره 4 ، دی 1393، صفحه 43-63
چکیده
امروزه موضوعات مدیریتی و کارآفرینی از اهمیت زیادی برخوردار شده و توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است، به طوری که در این راستا سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با برگزاری همایشهای مختلفی در زمینه اشتغال و مهارتآموزی اقدام به پذیرش و چاپ بیش از500 مقاله نمود، اما تنوع موضوعات و نیز تعارضها در نتایج، ما را بر آن داشت تا ...
بیشتر
امروزه موضوعات مدیریتی و کارآفرینی از اهمیت زیادی برخوردار شده و توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است، به طوری که در این راستا سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با برگزاری همایشهای مختلفی در زمینه اشتغال و مهارتآموزی اقدام به پذیرش و چاپ بیش از500 مقاله نمود، اما تنوع موضوعات و نیز تعارضها در نتایج، ما را بر آن داشت تا به روش تحلیل محتوا و به شیوه توصیفی به استخراج 69 مقاله مرتبط با اشتغال، کارآفرینی و ویژگیهای کارآفرینان در دو همایش سازمان فنی و حرفهای بپرداریم. دادههای تحلیل محتوا نیز با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که بیشتر موضوعات به سه موضوع نقش آموزش در کارآفرینی و اشتغال، مفاهیم و ارائه مدلهای مفهومی و چارچوب و عوامل کارآفرینی به صورت توصیفی و ویژگیهای شخصیتی و مهارتهای کارآفرینی اختصاص یافته بود. از این رو بیشترین متدولوژی به کار رفته در تحقیقات به شیوه کمی و از نوع تحقیقات پیمایشی و اسنادی میباشند.
پرهام عظیمی؛ سیدخلیل الله سجادی
دوره 18، شماره 4 ، دی 1393، صفحه 65-86
چکیده
از مهمترین اهداف پیش روی بانکها میتوان به مشتریمداری از راه کاهش مدت زمان انتظار مشتریان در شعب اشاره کرد. یکی از راهحلهای ممکن برای این مشکل، بهکارگیری ترکیب مناسبی از تعداد تجهیزات و امکانات است که بهکارگیری بیش از نیاز در این خصوص منجر به هزینه اضافی برای بانک میشود. این مقاله با مدلسازی ریاضی، بهکارگیری ابزارهای ...
بیشتر
از مهمترین اهداف پیش روی بانکها میتوان به مشتریمداری از راه کاهش مدت زمان انتظار مشتریان در شعب اشاره کرد. یکی از راهحلهای ممکن برای این مشکل، بهکارگیری ترکیب مناسبی از تعداد تجهیزات و امکانات است که بهکارگیری بیش از نیاز در این خصوص منجر به هزینه اضافی برای بانک میشود. این مقاله با مدلسازی ریاضی، بهکارگیری ابزارهای فراابتکاری و شبیهسازی به دنبال تعیین ترکیب بهینه تعداد تجهیزات و امکانات شعب بانک میباشد.
مقاله حاضر از یک مدل ریاضی با دو تابع هدف کمینهسازی تشکیل شده است. برای حل مدل در هر مرحله جوابی موجه شبیهسازی شده است که به عنوان ورودی به روش فراابتکاری تبرید انتخاب میشود. سپس الگوریتم تبرید در همسایگی این جواب، جواب موجه بهتری شناسایی میکند که در ادامه این جواب شبیهسازی میشود. این چرخه تا جایی تکرار میشود که جواب یا سناریوی بهینه انتخاب شود. در این روش با در نظر گرفتن محدودیتهای مسئله، سناریوهای ممکن به کمک الگوریتم تبرید با نرمافزار MATLAB تولید و به کمک نرمافزار شبیهسازی ED در 50 مرتبه 8 ساعته اجرا میشود. در این مقاله یکی از شعب بانکی خصوصی مورد بررسی قرار گرفت و سناریویی که در آن 4 عدد باجه ریالی، 2 عدد باجه ارزی، 3 عدد باجه تسهیلاتی و دو عدد دستگاه خودپرداز میباشد، با کمترین هزینه به عنوان سناریو بهینه انتخاب شد.
عادل آذر؛ سید حمید خدادادحسینی؛ محمد صفری کهره
دوره 18، شماره 4 ، دی 1393، صفحه 87-110
چکیده
به همان میزان که پارادیم بازاریابی تکامل پیدا میکند، توجه به روابط بلندمدت با مشتری نیز اهمیت مییابد. امروزه غالب شرکتها و مؤسسات در سطح جهان، اعم از تولیدی و خدماتی به طور فزایندهای درآمدهای خود را از راه ایجاد و حفظ رابطه بلندمدت با مشتریان خود کسب میکنند. حرکت به سمت بازاریابی مشتری- محور همراه با افزایش دسترسی به اطلاعات ...
بیشتر
به همان میزان که پارادیم بازاریابی تکامل پیدا میکند، توجه به روابط بلندمدت با مشتری نیز اهمیت مییابد. امروزه غالب شرکتها و مؤسسات در سطح جهان، اعم از تولیدی و خدماتی به طور فزایندهای درآمدهای خود را از راه ایجاد و حفظ رابطه بلندمدت با مشتریان خود کسب میکنند. حرکت به سمت بازاریابی مشتری- محور همراه با افزایش دسترسی به اطلاعات و تراکنشهای مشتریان موجب علاقه شدید به اندازهگیری و تخمین ارزش بلندمدت مشتری (CLV) شده است. بعلاوه همان طور که بازاریابی تلاش میکند تا بیشتر پاسخگو باشد، نیاز به ابزارهای اندازهگیری و مدلهایی برای ارزیابی تلاشها و سرمایهگذاریهای صورت گرفته در حوزه بازاریابی نیز احساس میشود. هدف این تحقیق تجزیه و تحلیل ارزش بلندمدت مشتری برای بخشبندی و مدیریت سودآوری مشتریان میباشد. در این تحقیق چارچوبی برای اندازهگیری و محاسبه ارزش بلندمدت مشتریان در حوزه بانکداری معرفی میشود. مورد مطالعه در تحقیق حاضر یکی از بانکهای تجاری ایران است. برای این منظور حسابهای قرضالحسنه پسانداز یکی از شعب بانک برای مدت 4 سال، از سال 1384 تا 1387، انتخاب و مبنای تحلیل و اجرای چارچوب مورد نظر قرار گرفته است. در این تحقیق نمونهای شامل10000 مشتری را انتخاب شده است. پس از محاسبه CLV مشتریان به بخشبندی آنها براساس CLV محاسبه شده پرداخته شده است. برای بخشبندی از تکنیک خوشه بندی بهره گرفته میشود. الگوی فوق یک رویکرد جدید در زمینه بخشبندی مشتریان میباشد. در ادامه به مدیریت سودآوری مشتریان براساس بخشبندی انجام گرفته پرداخته میشود. در این بخش بر مبنای مدلهای ارائه شده در تحقیق برای هر یک از دستههای معرفی شده مشتریان، برنامهها و روشهایی پیشنهاد میشود.
مجید پرچمی جلال؛ محمود گلابچی؛ محمدرضا بمانیان؛ هادی تلخابی
دوره 18، شماره 4 ، دی 1393، صفحه 111-137
چکیده
ادعاها و در پی آن اختلافات به ویژگیهای ذاتی در صنعت ساخت تبدیل شدهاند که بسیاری از ذینفعان پروژهها، آن را از مخربترین اتفاقات این صنعت میدانند. در بیشتر پروژهها با سیستمهای مختلف انجام پروژه، امکان بروز ادعاهایی از سوی طرفین، بهخصوص پیمانکاران وجود دارد. اگرچه در هیچ پروژهای نمیتوان احتمال بروز این ادعاها را ...
بیشتر
ادعاها و در پی آن اختلافات به ویژگیهای ذاتی در صنعت ساخت تبدیل شدهاند که بسیاری از ذینفعان پروژهها، آن را از مخربترین اتفاقات این صنعت میدانند. در بیشتر پروژهها با سیستمهای مختلف انجام پروژه، امکان بروز ادعاهایی از سوی طرفین، بهخصوص پیمانکاران وجود دارد. اگرچه در هیچ پروژهای نمیتوان احتمال بروز این ادعاها را از میان برد، اما میتوان با شناسایی علل و منشأ اصلی بروز ادعاها، تا حد زیادی از وقوع آنها در پروژه جلوگیری کرد. در همین راستا محققان این تحقیق با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه نیمهساختار یافته با خبرگان مرتبط و نیز بررسی اسناد مربوط به آن، دادههای مرتبط با این زمینه را جمعآوری کردهاند که نتیجه آن یافتن 400 مورد مرتبط با ایجاد ادعا در پروژههای طرح و ساخت غیرصنعتی میباشد. به این ترتیب بعد از مقایسه و تجزیه و تحلیل این موارد بهوسیله محققان، مدل بسته ادعا توسعه پیدا کرد که نشاندهنده مدل چهار بخشی از ادعاهاست که در ادامه تحقیق، عوامل مرتبط با هر کدام از آن چهار بخش شناسایی شدند. بخش اول شامل 48 منشأ بروز ادعا، بخش دوم شامل 43 علل ایجاد ادعا، بخش سوم شامل 4 نوع ادعا و بخش چهارم شامل 6 نوع خواسته ادعا میباشند. سپس این چهار بخش مدل بسته ادعا به کمک پرسشنامه میان خبرگان این زمینه توزیع گردید و براساس آن مهمترین موارد هر بخش مشخص شد. درک این وقایع برای پیشبینی ادعاهای آینده و برای به حداقل رساندن تأثیر آنها در پروژههای مشابه آتی مفید میباشد.
مهنوش ماهری؛ منیره حسینی
دوره 18، شماره 4 ، دی 1393، صفحه 139-159
چکیده
در بازارهای به شدت رقابتی امروز، مدیران شرکتها در جستجوی روشهای جدیدی برای آگاه ساختن مردم از محصولات خود و بهبود نام تجاریخود هستند. آنها جهت رسیدن به این مقصود از روشهای بازاریابی متنوعی برای جذب بیشتر مشتریان استفاده میکنند. یکی از مؤثرترین این روشها که برپایه ارتباطات میان افراد شکل گرفته است، بازاریابی دهان به دهان ...
بیشتر
در بازارهای به شدت رقابتی امروز، مدیران شرکتها در جستجوی روشهای جدیدی برای آگاه ساختن مردم از محصولات خود و بهبود نام تجاریخود هستند. آنها جهت رسیدن به این مقصود از روشهای بازاریابی متنوعی برای جذب بیشتر مشتریان استفاده میکنند. یکی از مؤثرترین این روشها که برپایه ارتباطات میان افراد شکل گرفته است، بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی است. در سالهای اخیر با افزایش کاربران اینترنت در ایران فرصت مناسبی برای شرکتها به وجود آمده است تا با بهرهگیری از این روش نوین در کنار روشهای سنتی بازاریابی، علاوه بر افزایش سهم خود از بازار، شناخت مشتریان از محصولات خود را افزایش داده و نام تجاری شرکت را بهبود بخشند. بنابراین لازم است فضاهای مجازی که ارتباطات دهان به دهان بر بستر آنها انجام میشود، بیشتر مورد توجه و حتی در صورت لزوم مورد نظارت شرکتها قرار گیرند. در این تحقیق که بر پایه روش تحقیق کیفی با عنوان شبکهنگاری و با بهرهگیری از نرمافزار تحلیل داده مکس کیودا انجام شد، سعی شده است تا به صورت تجربی به کنکاش یکی از این فضاهای مجازی اینترنتی پرداخته شود. به این منظور عنوانهایی از یک انجمن ایرانی با موضوع لوازم خانگی مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه این تحقیق، پس از شناسایی عوامل تشکیلدهنده فضای مجازی با محوریت گفتگو درباره نام تجاری، وجود ارتباطاتی بین این عوامل در این انجمن مشخص شد.
اکبر قدردان؛ هایده متقی
دوره 18، شماره 4 ، دی 1393، صفحه 161-181
چکیده
بسیاری از سازمانها از روشهایهای تولید ناب به صورت جداگانه برای حذف اتلافها بهره بردهاند. اما در برخی موارد علیرغم صرف هزینههای کلان برای پیادهسازی این روشها، منافع حاصل از آن را محقق سازند. به همین دلیل ایجاد مکانیزمی به منظور جهتدهی استفاده از تکنیکهای تولید ناب و همچنین توجیه مدیران نسبت به فواید ناشی از کاهش اتلافها، ...
بیشتر
بسیاری از سازمانها از روشهایهای تولید ناب به صورت جداگانه برای حذف اتلافها بهره بردهاند. اما در برخی موارد علیرغم صرف هزینههای کلان برای پیادهسازی این روشها، منافع حاصل از آن را محقق سازند. به همین دلیل ایجاد مکانیزمی به منظور جهتدهی استفاده از تکنیکهای تولید ناب و همچنین توجیه مدیران نسبت به فواید ناشی از کاهش اتلافها، قبل از اجرای واقعی تکنیکها بسیار حایز اهمیت است. نقشهبرداری جریان ارزش و شبیهسازی، دو تکنیکی است که این امر را محقق میسازد. در این مقاله براساس یک مطالعه موردی، نخست با استفاده از نقشهبرداری جریان ارزش به عنوان یکی از ابزارهای اصلی تولید ناب، اتلافها و فرصتهای بهبود شناسایی و به صورت سیستماتیک برای کاهش هر یک از این اتلافها، ابزارهای تولید ناب معرفی شد. سپس وضعیت موجود و وضعیت بهبود یافته با نرمافزار Arena شبیه سازی گردید. در نهایت با اجرای مدلهای شبیهسازی، وضعیت موجود و بهبود یافته، خروجیهای دو سیستم براساس معیارهای کلیدیِ زمان تحویل تولید، موجودی در جریان ساخت و حملونقل غیر ضروری مقایسه شد. نتایج تحقیق نشان از کاهش چشمگیری در منابع اتلاف بود.
بهروز دری نوکورانی؛ مصطفی زندیه؛ محسن نوتاش
دوره 18، شماره 4 ، دی 1393، صفحه 183-203
چکیده
طراحی شبکه زنجیره تأمین از اساسیترین مسائل مطرح در سازمانهاست، بهخصوص سازمانهایی که در سطح بینالمللی فعالیت میکنند. بهینهسازی این شبکه منجر به مدیریت کارا و مؤثر عملیات کل زنجیره تأمین میشود. طراحی شبکه تعداد، موقعیت، ظرفیت، نوع تسهیلات شبکه، مسیرهای توزیع، حمل مواد و محصولات از تأمینکننده تا مشتری و برعکس را مشخص ...
بیشتر
طراحی شبکه زنجیره تأمین از اساسیترین مسائل مطرح در سازمانهاست، بهخصوص سازمانهایی که در سطح بینالمللی فعالیت میکنند. بهینهسازی این شبکه منجر به مدیریت کارا و مؤثر عملیات کل زنجیره تأمین میشود. طراحی شبکه تعداد، موقعیت، ظرفیت، نوع تسهیلات شبکه، مسیرهای توزیع، حمل مواد و محصولات از تأمینکننده تا مشتری و برعکس را مشخص میکند. این پژوهش روش حل جدیدی براساس الگوریتمهای فرا ابتکاری MOGA و NSGAII برای یافتن مجموعهای از جوابهای پارتو بهینه ارائه میدهد. مسئله طراحی دو هدفه شبکه لجستیک یکپارچه، مجموعهای از جوابهای جایگزین را جهت توانمند ساختن تصمیمگیرندگان پیشنهاد میکند. نظر به اینکه در این تحقیق، سطح سرویس از اهمیت بالایی برخوردار میباشد، از این رو مدلسازی براساس برآورده شدن تمام تقاضای مشتریان انجام شده است.
اهداف مورد نظر برای بهینهسازی شبکه شامل کمینهسازی هزینه کل و بیشینهسازی استفاده متوازن از ظرفیت تسهیلات شبکه است که منجر به کاهش زمان در سرویسدهی به مشتریان (افزایش سطح سرویس) میشود. به این ترتیب نه مسئله آزمایشی از کوچک تا بزرگ طراحی شد و برای مقایسه کیفیت جوابهای پارتو به دست آمده از الگوریتمها، هفت معیار مطرح در فضای چند هدفه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که جوابهای تولیدی بهوسیله الگوریتم NSGAII از کیفیت بالاتری برخوردارند.