خوشه بندی اعتباری مشتریان برای ارائه تسهیلات متناسب

بهروز مینایی بیدگلی؛ امیر افسر؛ رحمت هوشدارمحجوب

دوره 17، شماره 4 ، دی 1392، صفحه 1-24

چکیده
  مؤسسات اعتباری برای در اختیار قرار دادن انواع تسهیلات اعطایی به مشتریان خود ، نیاز به انجام بررسی های کاملی به منظور شناخت متقاضیان از ابعاد کیفی و کمّی دارند، تا از این طریق، ارزیابی کاملی از سنجش توان بازپرداخت و محاسبه احتمال عدم بازپرداخت تسهیلات و خدمات تأمین مالی از سوی آنان، به عمل آید، این بررسی ها را به طور عام اعتبارسنجی ...  بیشتر

حل مسئله پوشش تدریجی چند معیاره با استفاده از شبیه سازی تبرید و شبکه عصبی

مهدی بشیری؛ یونس گرمه ای

دوره 17، شماره 4 ، دی 1392، صفحه 25-41

چکیده
  در مسائل پوشش تدریجی افزایش فاصله از تسهیل ارائه دهنده سرویس در ناحیه پوشش، موجب کم شدن سطح پوشش‌دهی می‌گردد و اغلب محققین در مسایل مکان‌یابی تنها به عامل فاصله توجه می‌کنند، حال آنکه در دنیای واقعی معیارهای زیادی مثل جمعیت، دسترسی سریع و... وجود دارند که باید علاوه بر عامل فاصله در ارزیابی مکان‌یابی و تخصیص مورد توجه قرار گیرند، ...  بیشتر

مدل سازی ریاضی برای طراحی یکپارچه شبکه لجستیک مستقیم و معکوس

مجتبی امیدی رکاوندی؛ رضا توکلی مقدم؛ علی قدرت نما

دوره 17، شماره 4 ، دی 1392، صفحه 43-63

چکیده
  امروزه لجستیک معکوس یکی از عمده فعالیت های مدیریت زنجیره تامین است که کلیه فعالیت های فیزیکی مرتبط با محصولات برگشتی (مانند جمع آوری، احیاء و بازیافت، دفن و انهدام) را در بر می گیرد. در این راستا، طراحی و اجرای صحیح لجستیک معکوس علاوه بر افزایش سطح وفاداری مشتریان، موجب کاهش هزینه های موجودی و هزینه های حمل‌ونقل می شود. در این مقاله، ...  بیشتر

مدل بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد استوار- فازی رویکردی در مدیریت ریسک تخصیص بودجه

پرویز احمدی؛ محمدرضا امینی؛ عادل آذر

دوره 17، شماره 4 ، دی 1392، صفحه 65-95

چکیده
  الزامات قانونی و علمی تغییر ساختار بودجه ریزی در نظام دانشگاهی از برنامه ای به عملکردی سبب شد تا مطالعات بسیاری در پی الزامات این تغییر صورت پذیرد. با بررسی ادبیات موضوع، مدل ریاضی که دربرگیرنده ساختار دوگانه بودجه ریزی بر مبنای عملکرد (PBB) در دانشگاه باشد، مشاهده نشد. از اینرو هدف این تحقیق ارائه مدل استوار- فازی RFPBB بوده به نحوی که ...  بیشتر

طراحی مدل توسعه تجارت از طریق تلفن همراه در ایران: کاربرد روش دلفی

علی نوروزی؛ حسین صفرزاده؛ علی اکبر جوکار؛ محمد مهدی پرهیزگار

دوره 17، شماره 4 ، دی 1392، صفحه 97-118

چکیده
  پس از دوره اقتصادی صنعتی که همراه با تغییرات و تحولات بسیاری در زندگی بشر و نظام های بشری بود، هم اکنون مواجهه با دوره جدیدی از زندگی بشر تحت عنوان انقلاب الکترونیکی هستیم. یکی از مظاهر این انقلاب الکترونیکی، تجارت از طریق تلفن همراه می باشد. امروزه این سبک نوین از تجارت در بخش های وسیعی از جهان، بویژه کشورهای در حال توسعه مورد استفاده ...  بیشتر

شناسایی و طبقه‌بندی عوامل مؤثر بر چابکی با رویکرد QFD (مطالعه موردی: صنعت قطعه سازی خودرو)

جهانیار بامداد صوفی؛ سید محمد علی خاتمی فیروزآبادی؛ الهه بیگدلی

دوره 17، شماره 4 ، دی 1392، صفحه 119-138

چکیده
  در محیط های مدرن کسب و کار، چابکی به عنوان مشخصه ای اساسی جهت رقابت شناخته شده است. پژوهش های اندکی در جهت ارائه متدولوژی های یکپارچه مناسب برای افزایش چابکی ارائه شده است. در این پژوهش رویکردی را مورد استفاده قرار می دهیم که از طریق مرتبط ساختن مزیت های رقابتی، شاخص های چابکی و توانمند سازهای چابکی، مناسب ترین توانمند سازهایی که برای ...  بیشتر

تعیین روش‌های برتر سنجش فراگیران در دوره‌های یادگیری‌الکترونیکی - رویکرد داده‌کاوی

حسن رضاپور؛ محمد رضاپور؛ محمد مهدی سپهری

دوره 17، شماره 4 ، دی 1392، صفحه 139-160

چکیده
  چگونگی سنجش فراگیران و تعیین محتویات مطالب، از فعالیت‏های ضروری فرایندهای آموزش الکترونیکی می‌باشند. این فعالیت‏ها توسط استاد یا آموزشیار صورت گرفته و روش‏های ارزیابی دانشجویان، نظیر برگزاری آزمونهای برخط یا واگذاری تکالیف مدت‌دار به آنها تعیین می‌شوند. در صورتیکه برگزارکنندگان بتوانند از میزان تأثیر هر فعالیت در کیفیت ...  بیشتر

-مدل ارتقای ایمنی جاده ای ایران با تاکید بر فرهنگ ایمنی

حمیده نظیف کار؛ غلامرضا معمارزاده؛ دکتر ابوالحسن فقیهی

دوره 17، شماره 4 ، دی 1392، صفحه 161-178

چکیده
  آمار بالای متوفیات ناشی از تصادفات جاده ای در ایران و خسارات مالی و اقتصادی آن یکی از مسائل مهم جامعه است، که یافتن راه حل برای آن ضروری و اجتناب ناپذیر است. با عنایت به معضلات فرهنگ ایمنی و مقابله با آن ،این پژوهش به دنبال طرح مدلی برای ارتقای ایمنی جاده ای ایران با تاکید بر فرهنگ ایمنی است. با انجام مطالعات تطبیقی ، راهکارهای استفاده ...  بیشتر

مدل راهبردی توسعه ارتباطات سیار با رویکرد منافع امنیت ملی

علی مبینی دهکردی؛ رسول سراییان

دوره 17، شماره 4 ، دی 1392، صفحه 179-202

چکیده
  رشد انفجاری تلفن همراه در دهۀ اول قرن 21 موجب شد اتحادیه جهانی مخابرات ، فناوری‏های ارتباطات سیار را پیشران رشد فاوا در جهان نام نهد. ورود این فناوری به کشور همانند هر فناوری نوظهور دیگر موجب تحول در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، سیاسی و دفاعی- امنیتی شده است. تحقیقات انجام‏شده در حوزه امنیت ملی، به صنعت ارتباطات سیار بصورت ...  بیشتر

طراحی الگوی هویت برند صنعت ورزش ایران (مورد مطالعه: لیگ برتر فوتبال)

حجت وحدتی؛ سید حمید خداداد حسینی؛ محمد احسانی؛ اصغر مشبکی اصفهانی

دوره 17، شماره 4 ، دی 1392، صفحه 203-223

چکیده
  فوتبال صنعتی است که برندینگ و اساس آن یعنی هویت برند، اهمیت فوق العاده ای در آن دارد. بطوریکه محققان، در کشورهای صاحب فوتبال الگوهای برند خاصی در ارتباط با آن ارائه داده اند. در این تحقیق با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و با هدف کاربردی، اطلاعات در دو فاز کیفی و کمی گرد آوری گردید. جامعه آماری، شامل 10 نفر از خبرگان مرتبط و کارشناس در ...  بیشتر