دوره 21، شماره 3 - ( 1396 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 1-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- دانشجوی دکتری، مدیریت تحقیق در عملیات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (1669 مشاهده)
تصمیم‌گیرندگان در انتخاب یک گزینه از میان گزینه‌های متعدد اغلب چندین معیار را هم‌زمان در تصمیم‌گیری مورد نظر قرار می‌دهند. معیارها گاه هم‌راستا و گاه متقابل و متضاد است. هنگامی که بین معیارها وابستگی وجود دارد می‌توان برخی تکنیک‌های تصمیم‌گیری مانند ANP، AHP و یا دیمتل را به کار برد. رویکرد دیگر گروه‌بندی معیارهایی است که با یکدیگر همبستگی دارند. بدین منظور در این تحقیق با به‌ کارگیری رویکردی جدید گروه‌بندی معیارها را برمبنای همبستگی بین آن‌ها انجام می‌دهیم. روش پیشنهادی به‌ منظور حل مسأله پوشش مجموعه است. در این مسأله هدف عبارت از طبقه‌بندی کردن معیارها در گروه‌هایی که همبستگی بین معیارها در درون هر گروه بیشینه و همبستگی بین معیارهای هر گروه با گروه دیگر کمینه شود. موردمطالعه برای این تحقیق 9 صنعت مربوط به 26 کشور اروپایی است. روش تحلیل عاملی به ‌منظور اعتبارسنجی مدل پیشنهادی نیز استفاده می‌شود. نتایج حاکی از آن است که روش پیشنهادی (پوشش مجموعه) به‌ منظور گروه‌بندی متغیرها از کارایی قابل قبولی برخوردار است و می‌توان از این روش نیز در تحقیقات آتی برای گروه‌بندی متغیرها (زمانی که بین متغیرها همبستگی وجود دارد) استفاده کرد.
متن کامل [PDF 503 kb]   (950 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله مستقل | موضوع مقاله: - تصمیم گیری چند معیاره
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱