دوره 23، شماره 3 - ( 1398 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 159-187 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nobahar E, Dehghan nayeri M, rajabzadeh ghatari A. A Model on Iranian Banks Sustainability Assessment. IQBQ. 2019; 23 (3) :159-187
URL: http://igtc12.modares.ac.ir/article-19-32198-fa.html
نوبهار عماد، دهقان نیری محمود، رجب زاده قطری علی. توسعه مدل و ارزیابی عملکرد پایداری بانک های ایران. پژوهش های مدیریت در ایران. 1398; 23 (3) :159-187

URL: http://igtc12.modares.ac.ir/article-19-32198-fa.html


1- دانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، mdnayeri@modares.ac.ir
3- دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده:   (151 مشاهده)
امروزه با توجه به اهمیت یافتن موضوع پایداری در سطح بین­ المللی، محققان بسیاری به ارائه مدل‌های ارزیابی پایداری در صنعت بانکداری پرداخته‌اند. چراکه بانک­ ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر توسعه پایداری در کشور تأثیرگذارند. در این راستا پژوهش حاضر باهدف ارائه یک مدل جامع پایداری در نظام بانکداری، در قالب یک مطالعه توصیفی با رویکرد کیفی-کمی برنامه­ریزی شد. بدین منظور ابتدا کدها، تم­ها و مقوله­های پایداری بانک با استفاده از رویکرد فراترکیب استخراج و رابطه شبکه­ ای و سطح­ بندی آن‌ها با کمک مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM)، حاصل شد. در نهایت مدل امروزه با توجه به اهمیت یافتن موضوع پایداری در سطح بین­المللی، محققان بسیاری به ارائه مدل‌های ارزیابی پایداری در صنعت بانکداری پرداخته‌اند. چراکه بانک­ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر توسعه پایداری در کشور تأثیرگذارند. در این راستا پژوهش حاضر باهدف ارائه یک مدل جامع پایداری در نظام بانکداری، در قالب یک مطالعه توصیفی با رویکرد کیفی-کمی برنامه­ریزی شد. بدین منظور ابتدا کدها، تم­ها و مقوله­های پایداری بانک با استفاده از رویکرد فراترکیب استخراج و رابطه شبکه­ای و سطح­بندی آن‌ها با کمک مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM)، حاصل شد. درنهایت مدل شبکه­ای حاصل به جهت تعیین اوزان تم­ها و مقوله­ها به فرایند تحلیل شبکه­ای (ANP) سپرده شد. در ادامه با به‌کارگیری مدل نهایی و استخراج اطلاعات با استفاده از تحلیل محتوا، امتیاز پایداری ۲۷ بانک دولتی و غیردولتی کشور در سال 1396 تحلیل گردید. بر اساس نتایج بانک پاسارگاد رتبه اول، بانک آینده و بانک ملی به ترتیب رتبه­های دوم و سوم را کسب کردند. یافته­ها بیانگر آن است که میانگین امتیاز پایداری در بانک­های غیردولتی از بانک­های دولتی بیشتر بوده و درمجموع بانک‌های کشور به مقوله محیط‌زیست توجه بسیار کمی داشته­اند که نیازمند تأکید بیشتر در برنامه­های راهبردی ایشان می‌باشد.
شبکه ­ای حاصل به جهت تعیین اوزان تم ­ها و مقوله ­ها به فرایند تحلیل شبکه­ا ی (ANP) سپرده شد. در ادامه با به‌کارگیری مدل نهایی و استخراج اطلاعات با استفاده از تحلیل محتوا، امتیاز پایداری ۲۷ بانک دولتی و غیردولتی کشور در سال 1396 تحلیل گردید. بر اساس نتایج بانک پاسارگاد رتبه اول، بانک آینده و بانک ملی به ترتیب رتبه­ های دوم و سوم را کسب کردند. یافته­ها بیانگر آن است که میانگین امتیاز پایداری در بانک­های غیردولتی از بانک­های دولتی بیشتر بوده و درمجموع بانک‌های کشور به مقوله محیط‌زیست توجه بسیار کمی داشته ­اند که نیازمند تأکید بیشتر در برنامه­های راهبردی ایشان می‌باشد.
متن کامل [PDF 760 kb]   (72 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۸/۲/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول