دوره 22، شماره 2 - ( 1397 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 31-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasangholipour T, Heidari A, Jalali S H. Investigating Partner Nationality Origin on Strategic Alliances Performance. IQBQ. 2018; 22 (2) :31-50
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-19-15041-fa.html
حسنقلی پور طهمورث، حیدری علی، جلالی سید حسین. بررسی نقش خاستگاه ملیتی شرکا در عملکرد اتحاد‌های استراتژیک. پژوهش های مدیریت در ایران. 1397; 22 (2) :31-50

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-19-15041-fa.html


1- استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استادیار، گروه MBA، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری سیاستگذاری بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (401 مشاهده)
گزینش شرکای مناسب همواره یکی از مسائل کلیدی‌ در شکل‌گیری اتحادهای استراتژیک بین‌المللی و عملکرد حاصل از آن‌هاست. محققان با وجود توجه به معیارهایی مانند منابع و قابلیت‌های مکمل در شرکا، کمتر به چالش‌ها و پیامدهای ناشی از خاستگاه ملیتی آن‌ها پرداخته‌اند. پژوهش حاضر در همین راستا به بررسی نقش خاستگاه ملیتی در توضیح عملکرد اتحادها می‌پردازد و به موازات آن نقش بازار هدف را در تبیین رابطه میان خاستگاه- عملکرد مورد ارزیابی قرار می‌دهد. داده‌های پژوهش پیمایشی حاضر از 93 اتحاد استراتژیک در صنعت پیمان‌کاری میان بنگاه‌های ایرانی با سه گروه شریک از اقتصادهای توسعه‌یافته و اقتصادهای نوظهور یا داخلی گردآوری شده و نقش خاستگاه ملیتی و بازار هدف در قالب فرضیه‌های مستقل از طریق تحلیل مدل‌های رگرسیونی مورد مطالعه قرار گرفته است. یافته‌های پژوهش حاضر ضمن تأیید تأثیرگذاری خاستگاه ملیتی بر عملکرد اتحادها نسبت بین عملکرد اتحاد با شرکایی از گروه‌های سه‌گانه را تبیین می‌کند، همچنین آن گویای نقش تمرکز بر بازار هدف در تبیین عملکرد اتحادهای استراتژیک است.
 
متن کامل [PDF 323 kb]   (172 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله مستقل |
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code