دوره 22، شماره 2 - ( 1397 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 179-203 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghobadi T, dehdashti shahrokh Z, Saleh Ardestani A. Impact of personal insecurity on the behavior of purchasing nostalgic products. IQBQ. 2018; 22 (2) :179-203
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-19-13449-fa.html
قبادی تحفه، دهدشتی زهره، صالح اردستانی عباس. تأثیر ناامنی شخصی بر رفتار خرید محصولات نوستالژیک. پژوهش های مدیریت در ایران. 1397; 22 (2) :179-203

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-19-13449-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
چکیده:   (370 مشاهده)
امروزه شاهد این موضوع هستیم که سهم محصولات نوستالژیک در سبد مصرفی خانوارها در حال افزایش است. بازاریابان سعی دارند به منظور متمایز نمودن محصولات خود از علاقه مصرف‌کنندگان به دوران گذشته در طراحی محصولات نوستالژیک استفاده نمایند. یکی از کارکردهای مصرف محصولات نوستالژیک ایجاد احساس خوشایند در مصرفکننده است. مصرف‌کنندگان هنگام احساس ناامنی، تهدید و تشویش با استفاده از محصولات نوستالژیک احساس آرامش را برای خود فراهم می‌سازند. هدف اصلی پژوهش بررسی تأثیر ناامنی شخصی بر فراخوانی نوستالژی است.
روش تحقیق از نوع طرح تحقیق تجربی گروه کنترل فقط با پس‌آزمون است. جامعه مورد نظر دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد گنبد کاووس است که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی در دو بخش بررسی مقدماتی و اصلی پژوهش به ترتیب از 57 و 191 دانشجو اطلاعات گردآوری گردید.
در بررسی مقدماتی به دستکاری متغیر ناامنی شخصی در میان نمونه‌های اولیه از طریق ارائه سناریوهای متفاوت میان گروه آزمایش و کنترل پرداخته شد. پس از مشاهده تفاوت معنی‌داری در میانگین متغیر ناامنی شخصی میان دو گروه؛ سپس به بررسی و آزمون فرضیات با استفاده از تکنیک مدل معادلات ساختاری پرداخته شده است.
یافته‌ها نشان می‌دهد که ناامنی شخصی احساس نوستالژی را در افراد برمی‌انگیزاند و عزت نفس رابطه میان ناامنی شخصی و نوستالژی را تعدیل می‌کند. نوستالژی برانگیخته شده در مصرف‌کنندگان منتهی به قصد خرید محصولات نوستالژیک می‌شود و قصد خرید به صورت مثبت و معنی‌داری بر رفتار خرید محصولات نوستالژیک تأثیر می‌گذارد.
متن کامل [PDF 334 kb]   (136 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله مستقل |
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code